Рене Проске се опитва да приеме нещата с чувство за хумор: „Научих нещо за живота", казва събитийният мениджър от Розенхайм. „Например в Украйна договорите не значат нищо“.
Агенцията на Проске създава по договор с големия спонсор Coca Cola VIP услуги за няколко хиляди гости на Европейското първенство. „Украйна не е готова за такова голямо събитие нито в политически, нито в икономически аспект", казва той. В Полша пък Проске е имал много по-малко проблеми, пише в свой репортаж Wall Street Journal.
Пътуването към периферията на Европа струва не само нерви, но и по-големи разходи за предприемача. Тъй като услугите са на по-слабо нови, отколкото в Западна Европа, като предпазна мярка Проске назначава с 30% повече персонал, отколкото обикновено.
Изводът му още преди първия съдийски сигнал трябва да се разглежда като укор към Европейската футболна асоциация УЕФА: "Всяка друга страна в Европа вероятно щеше да е по-подходяща за домакин на турнира".
Проске казва онова, което мнозина мислят. Спортни мениджъри, туроператори и спонсори вече критикуват открито практиката на възлагане на УЕФА - те са толкова разочаровани от пропуснатите шансове и заплахата за увредена репутация. Досега за УЕФА, както и за световната футболна централа ФИФА, важеше доктрината за завладяване на нови пазари за футболния бизнес.
Сега обаче се вижда ясно: европейската машина за пари е заседнала в украинското тресавище на роднински връзки, алчност и лоша инфраструктура. Лъскавият продукт на УЕФА започва да се пропуква. „Това може да повлияе зле на европейския облик на УЕФА. Като се имат предвид събитията, може би трябва да се помисли за нова тежест на критериите за възлагане", казва Кристоф Бройер, професор по спортна икономика в германския спортен университет в Кьолн.
Според официалната версия на УЕФА всичко е в реда на нещата. Неофициално обаче домакините имат огромна черна точка. „Страните не успяха да използват фантастичната възможност, която им дават тези първенства", казва разочарован спортен функционер. "И двете страни подходиха небрежно към темата“. За добър обществен имидж не може и да става въпрос.