Бюджетът й е малък, а талантите - ограничени, но израелската филмова индустрия се очерта като изненадваща сила в киното, предава AP.
Израелската продукция "Бележка под линия" получи номинация в категорията за най-добър чуждоезичен филм на наградите "Оскар". Това е четвъртата подобна номинация за страната за пет години. Така Израел участва в краткия списък през този период повече от която и да е друга държава.
Това е показател за възраждането на израелското кино, което от слаб начинаещ се превърна в любимец на световните филмови фестивали. Това става въпреки - а може би и поради – проблемната репутация на страната заради продължителния конфликт с Арабския свят.
Последните три израелски филма, които стигнаха до краткия списък за наградите "Оскар", са за проблемите на страната с арабските й съседи. "Бофорт" (номиниран през 2008 г.) и "Танц с Башир" (2009 г.) са за преживявания на израелски войници в Ливан. "Аджами" (2010 г.) е за напрежението между араби и евреи в предградие на Тел Авив. Тазгодишният номиниран филм е за по-личен конфликт - двама професори по Талмуд - баща и син, си съперничат за академичен престиж и национална награда.
Израелското кино дълго време беше слабо. През 60-те и 70-те години на миналия век бяха характерни евтини комични мелодрами за етническите стереотипи на европейските и близкоизточните евреи. Отегчени от тях, група израелски кинодейци създадоха през 1979 г. национален кинофонд, наречен оптимистично "Израелски фонд за насърчаване на качествените филми". Дори и с негова помощ обаче киноиндустрията беше слаба две десетилетия.
През 1995 г. правителството намали наполовина финансирането за киното. Така останаха средства само за пет филма годишно. Три години по-късно израелската киноиндустрия достигна най-ниската си точка. Само 0,3 процента от израелците си купиха билети за филми на иврит. Тогава Израелският филмов фонд отправи призив към парламента да спаси националното кино. Той наистина го направи, като увеличи бюджета му на 10 милиона щатски долара годишно за инвестиции в игрално кино, с условието млади режисьори да получат възможност да станат известни.
Именно това е шансът за пробив на израелския режисьор Джоузеф Сидар, създал "Бележка под линия" и "Бофорт". Израелският филмов фонд финансира първия му пълнометражен филм през 2000 г., когато тъкмо се е дипломирал.
Държавното финансиране е подсилено и от европейски и канадски продуценти. Така то достига 15 милиона долара, като броят на филмите се увеличава до 20 годишно. Въпреки увеличения бюджет, изарелското кино получава съвсем малка част от парите, с които разполагат други европейски държави.
Макар и Израел да получава номинации за "Оскар", наградите отиват при други. Нито един от номинираните за "Оскар" 10 филма не е печелил голямата награда. Сега фокусът е върху Сидар, режисьорът на "Бележка под линия".
(БТА)