Хората пият все повече вино и консумацията в ресторантите за последните 3 години се е покачила с 8%, коментира за БТА председателят на Асоциацията на хотелиерите и ресторантьорите в България Благой Рагин.
Българинът обаче предпочита да пие евтини вина, а това е голям проблем за българското винопроизводство, отбеляза Евгени Харамлийски, изпълнителен директор на частна браншова компания. Tака е, защото у нас всички предпочитат да пият вино от 2 лв. за 2 литра, а всички уважаващи себе си винопроизводители произвеждат вина, които струват от 5 лв. нагоре, допълни той. По думите му в момента 85 на сто от продажбите са в ценови клас до 4 лв. за литър вино.
Производителите препоръчват на българските потребители да пият вино от 5-6 лв. нагоре, защото много фирми предлагат добро качество на тази цена. Що се отнася до чужденците, предстои много работа, за да ги направим почитатели на българското вино, коментираха производителите. Виненият туризъм има голямо бъдеще и огромен потенциал в България, смята Рагин и допълни, че това, което ни липсва, е държавна и европейска политика за предлагане и рекламиране.
От бранша уточниха, че има програма, която дава възможност България да рекламира продуктите си с целеви средства по европейски програми, но тя е основно за трети пазари, извън ЕС, какъвто е например Русия. Характерното за тази програма е, че една отделна компания не може да кандидатства самостоятелно, а само сдружение от компании. Лозаро-винарската камара направи два проекта, които бяха отхвърлени, а следващите два изобщо не видяха бял свят и никой не успя да се възползва от евросредствата за реклама, обясни Харамлийски.
Според Благой Рагин е добре виненият туризъм да върви в пакет с културния и селския туризъм, защото потенциалът им наистина е голям.
Най-доброто при българското вино е съотношението качество - цена, това ни дава предимство и ни прави конкурентноспособни на световния пазар, смята Евгени Харамлийски. Той съобщи, че най-голям за България е руският пазар, но имаме пазари и в Западна Европа - Великобритания, Белгия, Швеция, както и САЩ и други страни.
От Асоциацията на сомелиерите потвърдиха, че у нас има тенденция за увеличаване на консумацията на белите вина, като в България и в световен мащаб най-силен е ръстът на розетата.