Новите автомобили, продадени миналата година в 27-те държави-членки на Европейския съюз, са били по-големи, по-бързи и с 3,7% на сто по-ниски емисии на въглероден диоксид спрямо автомобилите, продадени през 2009 година, се казва в доклад на Европейската агенция за околната среда, цитиран от австрийския бизнес ежедневник Wirtschaftsblatt.
Според статистиката средният показател за емисиите на въглероден диоксид за новите коли в Германия е 151 грама на километър, доста над средното равнище за целия ЕС, което е намаляло до 140 грама на километър. В Дания то е било най-ниско - едва 126 грама на километър.
Целта на ЕС е до 2015 г. емисиите да бъдат понижени до средно 130 грама на километър и изглежда тази цел може да бъде постигната предсрочно, посочи еврокомисарят по въпросите на климата Кони Хедегор.
"Тенденциите сочат, че определянето на цели пред компаниите стимулира автомобилостроителите да произвеждат по-икономични автомобили", казва още Хедегор.
Така, въпреки че новорегистрираните автомобили стават по-тежки (със средно 28 кг), тъй като все повече хора купуват автомобили с висока проходимост (SUV) и от типа "кросоувър", вредността им спрямо околната среда намалява.
Броят на автомобилите с висока проходимост в ЕС е нараснал от 7 на сто през 2006 г. до 11,5 на сто през 2010 година, показват още данните.
"Ако не се беше вдигнала и средната тежест на новорегистрираните автомобили, щяхме да постигнем намаляване на емисиите на въглероден диоксид с 5%", се казва в изявление на агенцията.
Движението в градовете е виновно за около една пета от всички емисии на въглероден диоксид в ЕС. Между 1990 и 2007 емисиите са нараснали с 29%, а през 2008 г. за първи път е отчетен спад.