По всичко изглежда, че първата погрешна стъпка в четвъртвековната история на Pixar Animation Studio може да стане факт този уикенд, пише Marketwatch.
Прехваленото подразделение за анимации на Walt Disney Co. пуска в американските киносалони "Колите 2" - продължение на компютърната анимация от 2006 г., но то не се посреща с обикновените възторжени възгласи, посрещащи всички заглавия на студиото досега.
В рейтингите на критиците новата лента попада далече след "Играта на играчките", "В небето" и "Рататуи", на практика след почти всички филми на студиото, направило истинска революция в анимационните филми. В действителност, в рейтингите новият филм е най-близо до първата серия на "Колите", но тя бе произведена преди цели пет години и въпреки това засега се оценява по-добре от наследника си.
Но защо продължението няма да надмине първата серия по успех? Просто казано - мърчандайзинг перспективите са твърде хубави, за да бъдат подобрени. Смята се, че близо 300 вида играчки ще бъдат пуснати на пазара след излизането на филма, а служителите на Disney са планирали най-голямата си засега продуктова инвазия, повече от 2,8 млрд. долара, които бяха генерирани миналата година от "Играта на играчките 3".
"Това, изглежда, е причината за съществуването на този филм", казва Брендън Грей, президент на статстика за бокс-офис BoxOfficeMojo.com. "Но потребителят не получава онова чувство на вълнение с този филм, което идва с останалите ленти на студиото", казва той.
Вярно, на историята й липсва емоционалният заряд, присъщ за най-хубавите филми на Pixar. Но "Колите 2" просто е с друга насоченост - не набляга особено на поуките и предпочита да насити с действие екранното си време.
Филмът не получава почти никакви ласкави отзиви. В сайта Rotten Tomatoes, който класира филмите на база на критични ревюта, "Колите 2" е оценен с 38 точки от възможни общо 100. В четвъртък, деня преди пускането в салоните, "Колите 2" вече беше с 44 пункта, преди отново да се срине надолу.
Ако сравним тази оценка с оценяването на всички останали анимации на Pixar, ясно изпъква отрицателната оценка. Започвайки от първата "Игра на играчките", пусната през 1995 г., всички останали филми са имали 91 или повече точки в Rotten Tomatoes, с изключение на оригиналните "Коли", които са имали 74 точки. "Колите 2" не изглеждат като останалите филми на Pixar - липсва обичайната емоционална амбиция, не се закача с търговските си конкуренти, и е най-неоригиналният филм на студиото", казва Гари Томсън от Philadelphia Daily News.
Същото заключение правят и в друг сайт за измерване на рейтинг - Metacritic. Във вторник точките на "Колите 2" бяха 63, но с натрупването на ревюта оценката спадна до 55 пункта.
Оригиналните "Коли" имаха най-малко точки - 73, следвани от "Живота на буболечките" със 77 и "Таласъми ООД" със 78 точки. Всички останали филми са с над 80 или дори 90 точки.
Финансовите анализатори също изразяват своите съмнения. В обръщение до клиентите си Doug Creutz предупреждават, че Pixar е на път да загуби своята креативност - факт, който се потвърждава и от все по-дългия период между лансирането на нови филми.
Но дори и да не надмине успеха на предишната серия, "Колите 2" ще бъде успешна лента, смятат други специалисти. Първият филм донесе на студиото 462 милиона долара в световен мащаб.
Гитеш Пандя, редактор в авторитетния BoxOfficeGuru.com, подчертава, че Disney ще разпространи филма в 4 115 американски кина още днес, което е най-големият брой кина на премиера на Pixar. И дори възрастните американци да не останат особено очаровани от филма, това няма да е фатално. "Потребностите на децата обикновено побеждават колебанието на родителите", убеден е Пандя.
Анимационното студио Pixar е създадено още през 1979 г. под името Graphics Group, част от компютърното поделение на Lucasfilm. През 1986 г. то е закупено от съоснователя на Apple Inc. Стив Джобс, който го продава през 2006 г. на Walt Disney за 7,4 млрд. долара, а с покупката Джобс става най-големият акционер в Disney.
Студиото има спечелени двадесет и шест Награди на Академията, седем Златни глобуса и три Грамита. Неговите филми са спечелили над 6,3 млрд. долара по целия свят. Студиото е добре познато заради създадения от него анимационен метод на компютърно генериране на изображения (на английски: CGI) чрез PhotoRealistic Renderman. Pixar създава единадесет игрални филма, като първият от тях носи името "Играта на играчките" (1995). Филмът е последван от "Животът на Буболечката" (1998), "Играта на играчките 2" (1999), "Таласъми ООД" (2001), "Търсенето на Немо" (2003), "Феноменалните" (2004), "Колите" (2006), "Рататуй" (2007), „Уол-и“ (2008), "В небето" (2009) и "Играта на играчките 3" (2010 г.) Тази лента и до днес остава най-печелившият филм за студиото за всички времена с печалба от над 1 млрд. долара. Всички единадесет филма на Pixar са сред 50-те най-печеливши анимационни филма за всички времена. "Търсенето на Немо", "Феноменалните", "В небето" и "Играта на играчките 3" влизат и в класацията на 50-те най-печеливши филма на всички времена, като "Играта на играчките" заема 5 място, "Търсенето на Немо" - 21-во, "В небето" - 39-во и "Феноменалните" - 50-во.