fallback

Цената на диамантите скоро ще пръска искри

Ако някой успее да убеди китайската и индийската средна класа да купува диаманти при годеж и сватба, добивите ще трябва да бъдат удвоени

14:56 | 10.06.11 г. 6

Диамантите очевидно са вечни и необработените достигнаха рекордни цени. Мамещият им блясък съблазнява милиони купувачи от развиващите се пазари, докато в бранша смятат, че трябва да запазят цените на скъпоценните камъни на настоящите им рекордни висоти поне за известно време, се посочва в коментар на CNBC.

Цените на диамантите се повишиха със 17% през първото тримесечие на 2011 г. и оттогава броят на продажбите остава стабилен. Една от най-големите компании за добив на диаманти - De Beers, очаква цените на необработените диаманти да нараснат с около 20% тази година.

Колекцията от бижута на Елизабет Тейлър, която е сред най-известните в света и включва прочутия диамант Тадж Махал, ще бъде изложена на търг в Christie’s по-късно през годината, като се очаква интересът да бъде огромен.

Заемайки долната част на ценовия спектър, китайските и индийските потребители ще определят търсенето през следващите 25 години, заяви Стивън Люсие, изпълнителен директор на De Beers, на конференция, организирана от Royal Bank of Canada.

В Китай над 11 млн. двойки се женят всяка година, а още 10 млн. разменят пръстени в Индия. „Ако някой се захване да убеди тези двойки, че те трябва да отпразнуват годежа и сватбата си с диаманти, подобно развитие би било просто стряскащо“, твърди Глен Търнър, търговски директор на Gem Diamonds. „Със сигурност ще видим много силни продажби на компанията Letseng Diamonds на търговете в Антверпен“, добави той, имайки предвид добиваните диаманти в Лесото.

САЩ засега остават най-големия пазар на диаманти с дял от около 40% в световен мащаб. Китай и Хонконг в момента имат дял от по около 10%, но пазарът там нараства с 20-30% годишно през последните 5 години.

Платежоспособните китайски купувачи са особено привлечени от цветните или „луксозни“ диаманти, които са много по-редки и се продават в момента около 100 пъти по-скъпо от бели диаманти с подобен размер. 118,8-каратовият жълто-зелен диамант Изгревът на Граф Делер, който има цена от 18 млн. евро, е сред най-скъпите на пазара.

Китай и Индия ще осигуряват около 50% от ръста на продажбите през следващите 5 години, се посочва в изследване на McKinsey & Co.

Тъй като се очаква средната класа в Китай и Индия да се удвои през периода 2010-2015 г., ако бижутерите успеят да я убедят, че точно диамантите са това, което иска, компаниите за добив, търговците и бижутерите може да забогатеят.

Китайската ювелирна компания Chow Tai Fook, която даде 35,3 млн. долара – най-високата цена, плащана някога за необработен розов диамант – при закупуването на Кулинан от Petra Diamonds през 2010 г., планира по-късно през годината да осъществи първично публично предлагане на борсата в Хонконг. До 2020 г. тя възнамерява да отвори около 1 000 нови магазина.

Ако доходите в Китай на глава от населението нараснат до нивото на Тайван през следващите 15 години и ако потребителите в китайските градове се сдобият с диаманти средно на човек колкото тайванците, диамантеният сектор ще трябва да удвои добивите само за да задоволи търсенето, смятат от De Beers. 

Една от причините за високите цени в момента е, че много от компаниите, добиващи диаманти, ограничиха дейността си след началото на финансовата криза и едва сега започват да се връщат към предишните високи нива. Налице е забележимо понижение в цените по време на икономическия спад.

De Beers трябваше да се държи раболепно спрямо акционерите си, включително семейство Опенхаймър и правителството на Ботсвана, за да получи финансова инжекция от 1 млрд. долара, и регистрира загуба през 2009 г. Оттогава обаче компания е на печалба.

Част от ценността на диамантите винаги е била тяхната рядкост, която само ще нараства, докато още милиони потенциални купувачи излизат на пазара.

„Диамантите ще стават изключително редки, докато Китай и Индия продължават със своя апетит към тях“, каза Търнър. Той добави, че потребителите от горния сектор на китайската средна класа изглежда ще търсят преднамерено истински висококачествени луксозни стоки, отколкото да залагат на фалшификати и евтини имитации.

„Диамантите са различни от всички суровини, добивани в момента от различни компании“, пишат анализатори на Deutsche Bank. „И при насипните суровини, и при основните метали като медните и железни руди са известни ресурсите, които могат да бъдат разработени. Напротив, при диамантите са известни малко източници и следователно се прогнозира много ограничено ново предлагане“, твърдят те.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:08 | 14.09.22 г.
fallback