Южноамериканската компания за добив на диаманти De Beers сложи край на продължителното търсене на изпълнителен директор, назначавайки на поста французин без опит при диамантите, минната индустрия и Южна Африка, съобщава Financial Times.
Изборът падна върху Филип Мелие, чиято кариера преминава през Ford и Renault, преди да бъде назначен за президент на френската инженерингова компания „Alstom Transport“.
Председателят на борда на директорите на De Beers и управител на 40%-ия дял на своето семейството в компанията Ники Опенхаймър приветства в официално съобщение „новата перспектива, която Филип ще донесе на De Beers“.
Изглежда частната компания прави нестандартния избор, придържайки се към модела със Синтия Керъл, изпълнителен директор на „Anglo American“, която пое контрола върху компанията, притежаваща частично De Beers, през 2007 г.
Тя бе първият шеф, който не е южноафриканец, и имаше опит с алуминия – суровина, с която Anglo American не работи. Компанията притежава дял от 45% в „De Beers“, чиято структура на собственост остава непроменена вече десетилетие въпреки постоянните слухове за изкупуване от Anglo American или листване за търговия на борсата.
Мелие влиза в De Beers в момент, когато компанията слезе на второ място по добив на диаманти в света след руската държавна компания Алроса, продаде няколко от най-старите си мини в Южна Африка и се концентрира върху разширяването на най-важните си мини в Ботсвана.
Маркетинговото подразделение на компанията се опитва да пробие на китайския пазар на диаманти, който според De Beers се разраства бързо заради увеличението на разполагаемия доход на населението.
Изявленията на тримата акционери - De Beers, Anglo American и правителството на Ботсвана – изтъкват опита на Мелие за развитието на мащабни проекти.
De Beers се възстановиха след жестокото финансово напрежение през 2009 г., когато компанията регистрира загуба и бе принудена да моли акционерите за спешен заем като част от по-широко преструктуриране на дълговете си. През 2010 г. входящите парични потоци бяха на стойност 943 млн. долара в сравнение с 34 млн. долара през 2009 г.
Бившият изпълнителен директор Гарет Пени ръководеше трудното преминаване на De Beers през финансовата криза, но напусна през юли 2010 г., когато положение с финансите се подобри. За почти една година компанията бе управлявана от временни съизпълнителни директори.
През последните над 10 години De Beers не упражнява надмощие на пазара на диаманти, като пазарният й дял в продажбите им е под 50%. Нейната роля обаче от мините през разпространението и продажбите на бижута и осигуряват видимо влияние в бранша, за чието развитие тя съдейства от 1880 г. досега.