След повече от шест десетилетия в модата 88-годишният френски моделиер и индустриалец Пиер Карден е решил да сложи табела „продава се“ на бизнеса си, пише The Wall Street Journal.
В интервю за вестника моделиерът признава, че е готов да продаде своята модна група „сега“. „Зная, че след няколко години няма да ме има, но бизнесът трябва да продължи да се развива“, казва Карден, който няма и наследници. Кой ще бъде новият собственик все още не е ясно, но според информация на американския бизнес вестник французинът вече се е срещал с инвеститори от Англия, Китай и САЩ. Моделиерът е сложил цена от 1 млрд. евро за създадената през далечната 1949 г. компания, но банките я оценяват „едва“ на 200 милиона евро. Други източници, цитирани от WSJ, твърдят, че модната група Pierre Cardin би могла да струва четири пъти по-скъпо от продажбите, които е регистрирала. Никой обаче не се наема да каже колко точно са те. Самият Карден също не казва колко точно са продажбите на бранда му, гарантирани от стотиците лицензи по целия свят. „Нямам представа колко пари правят годишно. Това е неизчислимо“, казва бързоговорещият и оплешивяващ моден дизайнер.
Как тогава е стигнал до милиардната цена. „Ако поискам 10 млн. евро за продукт, което е нищожна цена, на страна, умножено по десет, това прави едно, две, три...“. Без да обръща никакво внимание на нулите, продължава уверено „хиляда продукта, 100 държави, това е начинът, по който се изчислява“. Преди няколко години Карден искаше да продаде отново бизнеса си – за 500 млн. евро, но нямаше желаещи. Сега обаче дизайнерът твърди, че е сериозен в намерението си да продава. През 2009 г. французинът продаде 32-ата си текстилни и аксесоарни лиценза в Китай, но не и самата марка, на компаниите Jiangsheng Trading Company и Cardanro за 200 млн. евро. Дизайнерът притежава и части от скъпи райони в центъра на Париж и в Южна Франция, имоти, които според банкери могат да допринесат за високата стойност на цялата група. Три от тези имоти са бивши магазини, които в момента са затворени. „По-изгодно е да ги държа затворени, отколкото да са отворени“, шегува се Карден. Родом от Венеция, Карден се мести в Париж, където става дизайнер за Christian Dior, преди да отвори своя собствена модна къща през 1949 г. През шейсетте години, когато модата е диктувана от тежки поли и рокли, Карден прави фурор с футуристични линейни рокли и панталони с твърда вълна и пластмаса. Подобно на други модни фирми, като Dior и Gucci, той даде марката си за лицензирани продукти, далече от модата. Той беше един от пионерите на този бизнес модел, който се наложи във вселената на модата: договор, с който производството на продукти се поверява на дадена компания в замяна на възнаграждение за използването на името. От създаването си до днес модната група произвежда не само дамски и мъжки колекции, но и например интериор за автомобили и микробуси, и дори за тоалетни.