Apple е компанията, която предизвиква най-голямо възхищение в света, сочи годишната класация на списание Fortune. Google, Berkshire Hathaway, Southwest Airlines и Procter&Gamble допълват челната петица в тази последователност.
След отминаването на най-лошата икономическа буря в съвременната история се очертава изненадващ списък от печеливши и губещи в класацията World's Most Admired Companies за 2011 г.
Рецесията и финансовата криза извадиха на преден план характеристики, които може би биха останали незабелязани в спокойните времена. Стартиращи компании се превръщат в шампиони, известни конкуренти остават назад. Новото подреждане разкрива нов конкурентен ред в много сектори и бизнеса като цяло, който вероятно ще се задържи с години. Как спечелилите спечелиха и загубилите загубиха носи уроци за всички, пише CNN Money.
Разместванията са най-големи в 13-годишната история на класацията. От 57 включени сектора начело на 22 са нови компании тази година, най-големият дял в историята.
Как се справят новите шампиони? Отговорът, на базата на десетки бизнес истории от различни индустрии от цял свят, е, че в добри и лоши времена те дръзват да се различават от поведението на повечето си конкуренти.
В годините на бума повечето от днешните лидери са финансово консервативни, а в рецесията отново вървят срещу тенденцията, като това става по различен начин. В технологичния сектор например компаниите, които са лидери преди рецесията и остават такива и след нея, на практика увеличават служителите и разходите си по време на спада, сочи проучване на McKinsey.
Компаните, които навлизат в рецесията като изоставащи, но излизат от нея като лидери, се държат по съвсем различен начин – те правят съкращения в тези категории и съкращават много по-дълбоко от другите играчи. Именно плахото, традиционно мнозинство в средата, което нито увеличава, нито съкращава с голям размах, а само колкото да преодолее рецесията, излиза от нея в най-лошо състояние.
Икономическата буря отминава. Големите световни икономики нараснаха миналата година и се очаква да нараснат и тази и следващата, прогнозират от Световната банка. Новите шампиони разкриват истина, която е важно да се помни и при завръщането на по-благоприятни условия – добрите времена може да са когато правите най-много пари, но лошите времена може да са най-голямата ви възможност.
Класацията се изготвя чрез анкетиране на изпълнителни директори и анализатори от различните сектори.
Ето и топ 20:
1. Apple 2. Google 3. Berkshire Hathaway 4. Southwest Airlines 5. Procter & Gamble 6. Coca-Cola 7. Amazon.com 8. FedEx 9. Microsoft 10. McDonald's 11. Wal-Mart Stores 12. IBM 13. General Electric 14. Walt Disney 15. 3M 16. Starbucks 17. Johnson & Johnson 18. Singapore Airlines 19. BMW 20. American Express