Пазарът на луксозни стоки в Европа се радва на възстановяване след тежките дни през 2009 година, а добрите новини изглежда ще продължат през целия празничен месец декември.
Подемът се дължи на множеството китайски туристи, които са решили да се разходят из Стария континент и да се снабдят с изненади за под елхата именно от бутиците и магазините на едни от най-скъпите улици в европейските столици.
Търговците обаче са притеснени, че ако еврото скочи, част от този наплив може да се изчезне.
Световните продажби на пазара за луксозни стоки, който включва хай-тек джаджи, чанти, часовници и козметика – е намалял с 8% за цялата изминалата година според проучвания на консултантската фирма Bain&Co.
Индексът Dow Jones Luxury, който измерва представянето на компаниите по света в бизнеса с луксозни стоки и услуги, е нараснал тази година с 34% спрямо предходната. И голяма част от това възстановяване се дължи именно на туристическия бранш в Европа, който, съчетан с рекордно ниските стойности на еврото, което през юни тази година достигна най-ниските си нива от четири години насам, успя да върне блясъка и славата на редица известни марки, пише The Wall Street Journal.
Според Франческо Трапани, главен изпълнителен директор на Bulgari SpA, китайските потребители са „голям фактор“ за ръста от 11% на европейския пазар за италианска бижутерия за третото тримесечие на годината.
Според данни на PPR SA, собствениците на Gucci Group, на туристите в Европа се дължат повече от 50% от продажбите. А за първите девет месеца от тази година броят на китайските потребители е нараснал близо два пъти в сравнение с година по-рано и именно тези хора са направили близо 22% от продажбите в цяла Европа, казват от компанията. Сред марките, които са собственост на PPR SA, са Yves Saint Laurent, Alexander McQueen Stella и McCartney.
Китайските потребители са привлечени от луксозните стоки в Европа, които или са особено скъпи, или не са налични в родината им.
По данни на консултантите от Tourism Economics броят на туристите от Китай, които посещават Западна Европа, ще нарасне до 2,4 млн. души през тази година (за 2009 година броят им е бил 2 млн. души). Харчовете им по време на екскурзиите също нарастват. През първите 10 месеца на годината китайските туристи са харчили 99% повече в сравнение с година по-рано, показват анализи на специалистите от сайта за международно пазаруване Global Blue. Средната стойност на транзакция тази година според тях е 718 евро.
Данни на британска модна къща Burberry PLC сочат, че само на китайските туристи се дължат 30% от общите продажби в Лондон, а човекопотокът от Русия и Близкия Изток също е нараснал. Независимо че фирмата не разполага с данни за цяла Европа, изпълнителният директор на компанията Ангела Арентс казва, че отделните поделения на магазина из различните страни от Европа също се радват на ръст в оборота си благодарение на туристите от Азия.