fallback

1 400% надценка за вино в Китай

Китайските милиардери са готови да плащат каквато и да е цена за изисканата напитка, като така сами вдигат стойността й до неподозирани висоти

15:33 | 10.11.10 г.

Китайските милиардери сами вдигат цените до неподозирани висоти. Снимка: Gaspar Torriero. Лиценз: Creative Commons

Хъ Уей Ци, бизнесмен от източнокитайската провинция Джъдзян казва, че обикновено плаща по повече от 30 хил. юана (близо 4 500 долара) за бутилка вино, когато посреща гости.

„Цена от повече от милион юана за бутилка е много показателна не само за богатството на човек, но и е мерило за добрия му вкус“, казва 38-годишният китаец, който е на посещение на тридневното изложение за вина и напитки в Хонконг. На него ще бъдат представени около 700 компании от 29 страни и региони по света.

Продажбите на колекционерски вина, организирани от международните отдели на Sotheby's и Christie's в Китай, ще наберат повече средства от търговете в Ню Йорк и Лондон взети заедно, казват говорители на двете къщи. Като пример те дават продажбата на Шато Лафит, бутилка от което бе продадена в Хонконг само преди седмица на цена от повече от 200 хил. долара.

Местните търгове нараснаха близо четири пъти откакто, преди две години, властите премахнаха таксите, които ги съпътстваха преди това, припомня Bloomberg.

„Тази година на пазара наблюдаваме хора, които плащат по електронен път всякаква цена за вино“, казва Дейвид Елсууд, управител на департамента за вината на базираната в Лондон аукционна къща Christie's. “Това е не просто инвестиция. Това е неконтролирано харчене.“

Купувачите от Китай, където броят на милиардерите е нараснал с повече от 60% за изминалата година, може да се превърнат в основен стимул за двойното нарастване на аукционните продажби в Хонконг през идната година, добавя Елсууд.

„Червеното вино е по-добро от ценните книжа“, казва търговецът на гроздовата напитка Алекс Ю, опаковайки 5-литрова бутилка с Шато Мутон Ротшийлд за 10 321 долара. „Любителите на виното в Китай карат цените да скачат нагоре.“

Според Робърт Бейнат, главен изпълнителен директор на изложбата на вина Вайнекспо Азия Пасифик, азиатският пазар ще нарасне четири пъти по-бързо в сравнение с останалия свят. Голяма част от растежа ще се дължи на Китай, която е крайната дестинация за голяма част от виното, внасяно в Хонконг.

Лиу Сюе Бяо, търговец на вино, който купува стоката си от Хонконг за около 3 долара, казва, че може да продаде бутилките с 1 400% надценка. „Хората просто са готови да платят каквато и да е цена“, казва Лиу.

Вносът на търговците в Хонконг е нараснал с 600 млн. долара за първите девет месеца, повече от целия през изминалата година. Стойността на всички аукционни продажби за тази година е в размер на 120 млн. долара, почти двойно повече от 64-те милиона оборот за 2009 година, сочат данни на правителството.

Китай е деветият най-голям потребител на вино в света, а високо алкохолните напитки са с дял от едва 2% от цялата консумация на алкохол в страната.

„На Запад хората пят виното бавно, наслаждават му се“, казва Хъ, разклащайки чаша вино в ръка. „А тук, само се огледайте, китайците наливат в чашите и изливат цялата течност в гърлата си“, обяснява навиците на консумация на сънародниците си бизнесменът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:41 | 14.09.22 г.
fallback