Корпоративните печалби в САЩ вървят към подобрение, но въпреки това най-големите компании признават, че не могат да отделят за благотворителност толкова средства, колкото са успявали да заделят преди рецесията.
Това показва изследване, направено от Chronicle of Philanthropy и USA Today. В него са участвали над 100 американски компании, а освен това са включени и данни за други компании, отделящи значителни средства за дарения.
Преобладаващата част от компаниите обявяват, че очакват нивото на даренията през 2010 година да се запази в близост до това от предходната. Тогава даренията под формата на кеш отчетоха спад от 7,5 на сто спрямо 2009 година.
Общо 73% от 102-те компании, отговорили на този въпрос, очакват паричните дарения да сa без промяна спрямо миналата година.
Тази новина изглежда лоша за благотворителността, но реалността може да се окаже дори още по-негативна.
68 от компаниите са свили даренията си през 2009 година, като общата сума е възлязла на 3,9 млрд. долара. Това е първият случай след 2003 година, когато участниците в проучването съобщават за спад в даренията.
Около 54 на сто от компаниите обявяват, че са дарили по-малко кеш, други 30 са дарили дори повече, отколкото през 2008 година, а при 16% сумата е почти без промяна.
Ако към даренията се включат и материалните помощи, то се отчита ръст от 5%. Причина за това са опитите на дарителите да компенсират липсата на кеш по някакъв алтернативен начин.
Един от интересните изводи от изследването е, че 11 от компаниите са дарили над 5% от печалбата си за благотворителност.
Най-голямата компания в САЩ – веригата за продажби на дребно Wal-Mart, е била и най-щедрият дарител. Тя е вложила 288,1 млн. долара в благотворителност. Номер две е технологичната компания АТ&T с 240 млн. долара, а челната тройка се допълва от Bank of America с 209,1 млн. долара.
Ако се прибавят даренията и на продукти, то първото място се заема от Pfizer с 2,3 млрд. долара. Oracle и Merck пък са отделили за дарения стоки и пари на стойност съответно 2,1 млрд. долара и 923,2 млн. долара.