fallback

"Еър форс едно" срещу "Еър Сарко едно"

Самолетът на френския президент е издържан в статуквото на истински държавен глава – за сметка на това обаче германските политици дълго време отлагаха срещи заради нередовна самолетна база

13:49 | 02.08.10 г.

Снимка: U.S. Air Force

Сред самолетите на държавните глави онзи, който се ползва с най-голяма слава и е ставал най-чест „герой“ на холивудски екранизации, е „Еър Форс едно“ - машината, която превозва американския държавен глава, и в която са се провеждали редица важни срещи, разговори, подписвали са се държавни документи.

Оказва се, че мечтата за собствен самолет от такова величие е споходила и френския президент Никола Саркози, съобщава вестник Telegraph.

Новата летателна машина на Саркози, галено наричана „Еър Сарко едно“, е на стойност 241 млн. долара. Еърбъсът А330-200 е поръчан и ще бъде готов през октомври тази година. На борда на самолета ще има зала за срещи с капацитет 12 души, 60 седящи места от бизнес класа, криптирана система за комуникации, подсилена защита на корпуса и система за противоракетна отбрана.

Самолетът ще има и спалня, баня и система за филтриране на въздуха (която е необходима, за да може Саркози да може да пали от любимите си пури на път за държавно посещение към далечна дестинация). Държавната власт във Франция е помислила и за Министерския съвет – флотилия от по-малки самолети ще замести сегашните модели Falcon 50 и 900, които бяха на разположение на министрите.

Новите машини са от модела Falcon 7Хs. Пилотите на френския президент дори са кръстили единия от самолетите „Еър Карла едно“ на името на френската първа дама и бивш модел Карла Бруни-Сакрози.

Саркози отдавна въздиша по луксозния интериор на Boeing 747-200В, в който американският президент Барак Обама лети над света, и се е оплаквал, че в неговите два по-малки самолета Airbus A319s липсват необходимите на един президент лукс и разкош.

Този път обаче президентът едва ли ще има от какво да остане недоволен – дължината на крилата на „Еър Сарко едно“ ще бъде с около 61 см по-дълга от тези на американския президент.

Според източници на MontrealGazette Саркози е искал и вана на борда, но бил уведомен, че поради възможността от силна турбуленция водата може да се разплисква и да повреди електрониката на борда.

Седмици преди да поръча самолета си Саркози беше критикуван заради орязването на разходите на министерствата във Франция. Кризата принуди правителството да вземе сериозни мерки и да ограничи дори честванията на националния празник в страната.

Ето и двата самолета в цифри:

 

Еър Форс едно Еър Сарко едно
Модел: Boeing 747-200B Airbus A330-200
Цена: 335 млн. долара 241 млн. долара
Дължина на крилата: 59,4 метра 60,04 метра
Максимална скорост: 1013 км/ч 880 км/ч
                                       

В американския самолет Обама има собствен апартамент с просторен офис, баня и тоалетна, конферентна зала, помещение за гости, шест отделни тоалетни помещения, две столови.

В новата си машина Саркози ще разполага с офис и кабинет за срещи, спалня, баня, помещение за медицински екип, 60 места бизнес класа, противоракетна система за сигурност, криптирана комуникационна технология.

Дали всички държавни глави обаче могат да разчитат на такъв разкош и лукс в самолетите си?

Едва наскоро германското правителство остави зад гърба си годините на развалени и счупени самолети и се сдоби с осем нови машини, които да заменят доста стария флот, в който някои от летателните апарати бяха от времето на Източна Германия и комунистическия блок.

Германският канцлер Ангела Меркел, заедно с президента Кристиан Вулф и министрите, си делят от април тази година чисто нов Airbus A319. За машините, които страната поръча през 2008 г., са платени близо 1 млрд. евро.

Белият самолет, на който е изписано „Bundesrepublik Deutschland” (Федерална република Германия), ще избави политиците на най-голямата икономика в Европа от досегашните им ненадеждни машини. Преди години Меркел изпусна началото на срещата на ЕС поради проблем в самолета. Често немският канцлер е изпускала и други важни срещи и гостувания заради нередности в старите машини. Ексминистърът на външните работи Йошка Фишер пък беше принуден да извърши принудително кацане през 2005 г. отново заради проблем в самолета.

Полетите на германските политици бяха ограничени не само откъм реализация, но и от към разстояние заради малките резервоари на старите самолети. Новият Airbus A319 обаче е снабден с допълнително място за гориво, позволявайки полети до Вашингтон и Пекин или друга азиатска дестинация без спиране за презареждане.

Кабината на самолета има ВИП зона с 12 места, легла, душ кабина, конферентна зала и място за делегация то 32 души.

В същото време самолетите на политиците не парадират с бляскав лукс или разкош – освен елементи от истинско дърво, всички декорации и обзавеждане са имитация, обяснява говорител на техническата дирекция на Deutsche Lufthansa AG, който е проектирал интериора, пред новинарската агенция DAPO.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:00 | 12.09.22 г.
fallback