Топ 20 на най-добрите футболни отбори в света ще пропуснат над 2 млрд. евро приходи до края на сезон 2020/21 в резултат на пандемията от COVID-19. Това показва 24-тото издание на годишния доклад на Делойт „Футболна лига на парите“.
Тазгодишното издание отразява въздействието и реакцията на футболните клубове на пандемията COVID-19 и профилира финансовите резултати на отборите с най-високи приходи в световния футбол по време на нарушения сезон 2019/20.
Няма съмнение, че това един от най-тежките моменти на тест, през който футболната индустрия някога е преминавала, посочват от Делойт. Развитието на пандемията, несигурното завръщане на феновете на стадионите, различните подходи на телевизионните и търговските партньори и свързаното с тях признаване на приходите, са само част от факторите, които оказаха влияние на футболния бизнес.
Според доклада 20-те най-добри клубни отбора за тази година ще пропуснат над 2 милиарда евро приходи до края на сезон 2020/21, в тях са включени и загуби от сезон 2019/20 в резултат на пандемията COVID-19.
В Делойт пресмятат, че тези резултати се дължат на липсата на приходи от мачове на отборите, които са почти нулеви от март 2020 г. насам. Прогнозата е, че феновете вероятно няма да могат да се върнат на стадионите и през сезон 2020/21.
Отстъпките за излъчване на лигата на "голямата петорка" и УЕФА в момента възлизат на почти 1,2 млрд. евро, като голяма част от тях поемат самите клубове.
Нито един футболен отбор не е имунизиран срещу предизвикателствата на COVID-19 и докато други клубове по света са по-силно засегнати в относително изражение, тези, които участват в класацията „Футболна лига на парите“, понасят най-голямо финансово въздействие в абсолютна стойност, показват изчисленията на консултантите от Делойт.
Що се отнася до финансовата година, която приключваща през 2020 г., 20-те футболни клуба, генериращи най-големи приходи, имат 8,2 милиарда евро комбинирани приходи, което е спад с 12% спрямо предходната година (9,3 милиарда евро).
Това намаление от 1,1 млрд. евро се обяснява със спад в приходите от излъчване с 937 млн. евро (23%) главно поради отлагането на излъчвания за финансовата година, която приключва през 2021 г., както и с вече направените отстъпки за телевизионните оператори, свързани с нарушения сезон 2019/20;
Спад от 257 млн. евро (17%) има и от приходите от мачовете, които трябваше да се отложат, да се отменят или възобновят, но при затворени врата.
За спада допринася и компенсация от увеличение на търговските приходи със 105 млн. евро (3%), което отразява началото на няколко основни търговски договорености в клубовете през 2019/20.
От анализа на Делойт се разбира, че Топ 20 клубовете генерират средно 409 млн. евро, което е спад от 55 млн. евро в сравнение с 2018/19 (464 млн. евро на клуб).
Шест страни са представени в топ 20 на най-печелившите клубовете в света. Барселона (715,1 млн. евро) продължава да държи челното място в класацията, измествайки Реал Мадрид (2-ро място) и Байерн Мюнхен (3-то място), въпреки регистрирания спад на приходите с 15% в сравнение с 2019 г.
Въпреки пандемията Барселона продължава да се възползва от силата на своя бранд благодарение и на новата си дигитална и търговска стратегия, която включва пускането на нова стрийминг платформа - Barça TV +, през юни 2020 г. чиято цел е подобряване на ангажираността на феновете. Барселона е и първият спортен клуб, който печели над 10 милиона абонати на YouTube канала си.
Реал Мадрид (714,9 млн. евро) отново заема второ място в класацията. Не е изненадващо, че приходите от мачове са най-силно засегнати – спадът е с 36,6 млн. евро (25%) до 108,2 милиона евро, а приходите от излъчване също са спаднали с 33,9 млн. евро спрямо 2019 (13%) до 224 млн. евро. Има ръст обаче на търговските приходи на отбора, които се увеличават с 28,1 млн. евро (8%) до 382,7 млн. евро.