„Биодит“ навлиза в период на разширяване, като ще насочи усилията си към увеличение на продажбите и затвърждаване на позицията си в сферата на биометрията на българския пазар и активно навлизане в различни европейски пазари. Това става ясно от документа за допускане на емисия акции на дружеството на пазара за растеж BEAM, което се очаква да се случи в началото на 2021 г.
Както вече стана ясно първичното публично предлагане на акции, с което ще бъде увеличен капиталът на технологичната компания, ще се проведе на 21 януари догодина. Компанията се надява да успее да увеличи капитала до 13 820 583 броя акции, като на търговото ще бъдат предложени 1 млн. акции. на компанията.
Бизнес стратегия
„Биодит“ оперира на българския и испанския пазар, като генерира приходи основно на местния пазар. В същото време основен предмет на износ са услуги в сферата на хотелиерския бизнес, предназначени за големите курорти в Испания. Във връзка с настъпилата епидемиологична обстановка в Европа в началото на 2020 год. и ударът, понесен от туризма като нейно следствие, „Биодит“ АД е ревизирал своите средносрочни цели и бизнеспланове и е готов за разширяване на дейността си в сферата на създаване на високотехнологични продукти и биометричните системи за контрол на достъп и работно време в България и активно разширяване на мрежата от клиенти в останалите европейски страни, сред които и северната ни съседка Румъния.
През следващите 12 - 18 месеца усилията ще бъдат насочени към увеличение на продажбите и активно навлизане в различни европейски пазари чрез предоставяне на високотехнологични продукти за контрол на достъпа и работно време. За последните 18 месеца компанията успя да придобие пазарен дял от около 4 % в сектора на производствени предприятия с персонал над 100 служителя в България. Като знак за дългосрочната перспектива за развитие на “Биодит” АД, нейният мажоритарен собственик заяви, че няма да продава дялове от компанията в следващите 24 месеца.
Но компанията навлиза в период на разширение на системите на съществуващи клиенти както в България, така и в съседни пазари като Румъния като един от заводите на ВИАНД в северната ни съседка вече е екипиран с продуктите на „Биодит“ АД.
Като цяло компанията идентифицира пет пазара за разширяване и растеж - Италия, Испания, Германия, Великобритания, Ирландия и Швеция.
Като добра предпоставка за развитие на пазара за контрол на работното време се явяват и промените в нормативната база на Европейския съюз в рамките на последната година. През май 2019 г. Съдът на Европейския съюз постанови, че всички работодатели трябва да следят работното време на служителите си, използвайки електронни системи. Така държавите членки и работодателите ще имат задължение да създадат система за измерване на ежедневното работно време, като това се отнася за целия работен ден, а не само за извънредните часове труд.
Затова в кратък срок екипът на компанията, който се състои само от седем души, е изградил модел за абонамент за системата за отчет на работно време, който ще подсигури постоянен приход от софтуерни такси. Моделът ще бъде разширен и с cloud решение, което ще гарантира лесното навлизане на международните пазари, съобщават от компанията.
Финансиране
Дружеството се финансира чрез дейността си, както и от получени заеми от инвестиционните фондове NEVEQ и ИмВенчър I КДА, които през 2018 г. и 2019 г. са конвертирани в акции в капитала. През 2019 г. е получен и банков заем от Българо-американската кредитна банка в размер на 150 000 лева с падеж до 21.12.2021 год., който спомага за посрещане на текущите нужди на дружеството. „Биодит“ АД получава и редовно краткосрочно финансиране от свързани лица.
Финансови резултати
Към края на септември 2020 г. дружеството реализира приходи от продажба на продукция в размер на 59 хил. лв. , като те намаляват с 13% на годишна база. Приходите от продажба на услуги се свиват с 33% до 54 хил. лв. Намаляването в размера на приходите за деветмесечието на 2020 год. на годишна база се дължи на счетоводни причини, а не на спад в приходите от хотелска дейност, където въпреки кризата „Бидоит“ не реазлизира намаление, посочват от команията.
Разходите за дейността на „Биодит“ АД представляват в голямата си част разходи за възнаграждения и осигуровки (42% за 2019 г., ) и разходи за външни услуги (20% за 2019 г.). За периода към 30 септевмри 2020 год. е налице сериозна промяна в разходната структура, като резултат от усилията за справяне с настъпилата икономическа криза.
Финансовият резултат за отчетната 2019 г. е загуба преди данъци в размер на 637 хил. лв. Намалението спрямо 2018 г. /654 хил. лв./ се дължи основно на оптимизиране на разходите. Компанията отбелязва , че е новосъздадено дружество, опериращо на един от най-перспективните и бързо развиващите се световни пазари – пазара на биометрични системи за сигурност и идентификация, като очакваната стойност на средногодишния ръст за периода 2020 – 2025 год. е 18 %.
В резултат на реализираната загуба през 2019 г. и натрупана загуба за предходни периоди - финансовите показатели в двете основни групи - рентабилност и лквидност се характеризират със стойности под общоприетите. Но също така компанията обръща внимание, че е необходимо да се вземе предвид факта, че пазарът на биометрия е сравнително нов и такъв тип показатели са типични за всички новосъздадени компании от бранша в световен мащаб.
Финансовият резултат за третото тримесечие на 2020 год. е намаляваща загуба със 71 % вследствие от успеха на плана за съкращаване на разходите вследствие от кризата с коронавируса.
Дружеството не притежава значителни материални дълготрайни активи. Съществена част от активите на компанията е формирана от нематериален актив – полезен модел, разработен в Испания, който през 2018 г, е апортиран в капитала на дружеството при увеличение на капитала. В резултат от апорта капиталът на дружеството е увеличен с 8 645 675 лв.
Заетите лица в компанията са седем души, като с цел ограничаване на разходите и стимулиране на продуктивността, заплатите на персонала за следващите две години са намалени на 75 % като те ще получат компенсация под формата на акции на компанията.
Прогнози за 2020 г.
Дружеството прогнозира да приключи годината с 10% ръст на нетните приходи от продажби до 165 хил. лв., от които 16% ръст на приходите от продажба на продукция. Въпреки това поради значителен спад на перата „други приходи“ ( -51%) и „приходи от придобиване на активи по стопански начин“ (-52%), общите приходи от оперативна дейност ще се свият с 16% до 218 хил. лв. Компанията предвижда да съкрати разходите наполовина (-52%) до 435 хил. лв. Нетната загуба към края на декември се предвижда да в размер на 197 хил. лв., като тя намалява с 66% спрямо отчетената загуба от 577 хил. лв. през 2019 г.
Коронакризата
Индустрии от търговско значение за дружеството като туризъм и автомобилостроене спряха дейност в перспeктивните за дружеството пазари, което създава условия за влошаване на финансовите резултати на „Биодит“ АД. Заради това дружеството преориентира бизнес стратегията си към предлагане на услуги в сферата на контрола на достъп и работно време, възползвайки се от нормативно наложено задължение на работодателите в Европейския съюз.
От друга страна, въпреки драматичния спад в приходите, който се прогнозира и наблюдава за автомобилния и турстическия сектори, възстановяването, което се очаква да започне през втората половина на 2021 год., би имало позитивно въздействие върху дейността на "Биодит". Пандемията е сериозно предизвикателство и за двата бранша, но не и екзистенциална заплаха, посочват от дружеството, като допълват, че няма бизнес партньори в сферата на туристическия бизнес, които са спрели плащанията.
Свързани компании: