Без съмнение IPO-то на „Градус“ е най-значимото събитие на българския капиталов пазар за годината и ще е едно от най-големите IPO-та в региона. Още по-значим е фактът, че то се постига при сегашното положение на пазара, ниските обеми и съвсем различните пазарните оценки в сравнение с 2007 г., когато е отчетено и най-високото IPO. Това каза Димитър Георгиев, ръководител "Финансови пазари" в инвестиционния посредник "Елана Трейдинг", в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му IPO-то на „Градус“ е второто по големина в историята и това е успех и за "Градус", и за българския капиталов пазар.
Според него постижението на листната компания е заради това, че се случва при ниски обеми и пазарни оценки в сравнение с IPO-та от 2006 и 2007 г., „когато SOFIX беше близо 2000 пункта, а сега е 600 пункта“.
„Успехът на IPO-то на "Градус" се дължи най-вече на доверието на институционалните инвеститори, което компанията успя да спечели. Очаква се в следващите дни да бъде разкрита повече информация кои са тези инвеститори. Огромен беше интересът и от индивидуални инвеститори“, посочи експертът.
Георгиев е на мнение, че е крайно време собствениците на бизнес и българските предприемачи да видят, че има възможност за набиране на капитал през Българската фондова борса.
Ръководителят на "Финансови пазари" в инвестиционния посредник "Елана Трейдинг" коментира, че все по-подходящи стават условията за листване на пазара и вероятно ще има нови IPO-та съвсем скоро.
Той добави, че програма на Европейския съюз, която изцяло покрива разходите на компании, които искат да се листнат на борсата – т. нар. „ваучерна схема“, се очаква да започне да работи до края на годината, което също ще окаже положително влияние.
Като единствен негативен фактор след IPO-то на „Градус“ Георгиев посочи, че немалко инвеститори на борсата са продали акции, за да финансират своето участие в „Градус“, други пък са отложили свои покупки по същата причина и това, в комбинация с ниската ликвидност, е довело до спад на пазара.
Кое е най-голямото IPO на българския капиталов пазар? Защо има интерес към акции на компании от хранителния бизнес? Ще бъде ли заразителен примерът на „Градус“ за набиране не само на акционерен, но и на дългов капитал? Изгодно ли е да се купуват американски акции в момента?
Вижте целия разговор във видео материала