Базираният в Монтана производител на батерии и акумулатори “Монбат“ АД отчете 14,9% спад на нетните приходи от продажби на стойност 65,7 млн. лв. през първото тримесечие на годината, показва консолидираният отчет за периода, разпространен чрез БФБ – София.
Реализираната печалба преди облагане с данъци e в размер на 1,9 млн. лв., като представлява понижение от 81,36% на годишна база.
Консолидираната нетна печалба на компанията към края на март също записва значителен спад от 81,26% до 1,6 млн. лв.
Данните показват, че EBITDA (печалбата преди облагане с данъци + амортизации, увеличена с финансовите разходи и намалена с финансовите приходи) е в размер на 6,3 млн. лв., което е понижение с 55,05 %.
В същото време EBIT (печалбата, преди облагане с данъци, увеличена с финансовите разходи и намалена с финансовите приходи) намалява със 74,83 % до 2,7 млн. лв.
От компанията посочват, че груповата консолидирана EBITDA към февруари 2018 се формира под въздействието на три основни фактора. Първият е 12% намаление в обемите на продажби на стартерни батерии през февруари 2018 г.
Намалението в продажбите на стартерни батерии през февруари 2018 г. обаче не се повтаря през март и април 2018 г., а напротив тези месеци бележат ръст и поетапно възстановяване на загубените обеми.
Според прогнозите на ръководството ще се наблюдава частично изместване на сезонния ефект през април и май 2018 г., респективно възстановяване на нивото на растеж спрямо 2017 през второто полугодие на 2018 г., където също се очаква проява на приноса на "Монбат Италия".
Друг фактор за намалението е рециклиращата дивизия, което респективно представлява най-материалния фактор към общото намаление на сравнителна база. През 2017 пазарната динамика обоснова избор за ускорено и мащабно производство и продажба на олово за трети страни със сравнително ниска среднопретеглена себестойност и/или цена на придобиване. Това компанията мотивира с целесъобразността за намаляване на риска от поддържане на високи стокови нива при очертаваща се тенденция на спад в цената на оловото.
Изпреварващата реакция на „Монбат“ АД доведе до реализация на тези значителни количества на пазара. Същевременно, през същия период се наблюдава различен пазарен контекст - рециклиращата дивизия не поддържа високи стокови нива, а силната променливост на кривата на цената на оловото, чийто коридор в рамките на дни варираше около 260 евро, причиниха почни нулева ликвидност и интерес от покупка на оловни сплави на спот пазара. Тенденцията се очаква да се промени през май 2018 до юни 2018, коментират от „Монбат“.
Част от намалението произтича от консолидационния ефект на инвестиционните разходи в двата нови проекта – "Монбат Италия" и EAS Batteries. Размерът на консолидираните загуби от двете дружества е в рамките на планираните оперативни разходи преди дейността на двете дружества да достигне своята критична точка на равновесие, респективно да е в състояние да генерира EBITDA принос на ниво група, обясниха от компанията. Съгласно оповестения бизнес план се очаква "Монбат Италия" да стигне точката на равновесие „приход-разход“ в средата на 2018 г. и да допринесе за груповия резултат през второ полугодие на 2018 г.
От началото на годината акциите на „Монбат“ АД поевтиняха с 16,46%, а спадът за последните 12 месеца е с 22,87% при пазарна капитализация от 331,5 млн. лв.
Свързани компании: