Нови правила, които да улеснят финансирането на малките и средните предприятия (МСП) чрез капиталовите пазари, предложи днес Европейската комисия (ЕК).
Според съобщението инициативата е част от плана на ЕС за съюз на капиталовите пазари (СКП), който има за цел да интегрира пазарите на 28 те държави членки.
„Днес от 20 млн. малки и средни предприятия в Европа само 3 хил. се котират на фондова борса. Това трябва да се промени“, заяви заместник-председателят на Комисията Валдис Домбровскис.
В съобщението се отчита, че въпреки ползата от листването МСП трудно привличат нови емитенти. Ето защо ще бъдат адаптирани съществуващите правила.
Целта е да се намали бюрокрацията за компаниите, които се стремят да да емитират ценни книжа на пазарите за растеж на МСП. Това са нова категория места на търговия, предназначени за малки по размер емитенти. Друга цел е да се насърчи ликвидността на акциите на публично търгуваните МСП.
Основните предложени промени включват:
да се изменят настоящите задължения за водене на регистър на лицата с достъп до чувствителна по отношение на цените информация, така че да се избегне излишна административна тежест за МСП, като същевременно се позволи на компетентните органи да разследват злоупотребата с вътрешна информация;
да се позволи на емитентите, които най-малко от три години се котират на пазарите за растеж на МСП, да изготвят опростен проспект, когато започнат да се котират на регулиран пазар. Проспектът е правен документ с информация, с която инвеститорът трябва да разполага, преди да реши дали да инвестира в съответното предприятие. С днешното предложение Комисията усъвършенства вече опростените норми за проспектите;
да се улесни регистрирането като пазари за растеж на МСП на местата на търговия, специализирали се в емитирането на облигации. Това ще бъде постигнато, като на емитентите само на дългови ценни книжа се даде ново определение. Съгласно това ново определение за такива ще се приемат дружествата, които за период от 12 месеца емитират облигации на стойност под 50 млн. евро;
успоредно с националните уредби на договорите за ликвидност при пазарите за растеж на МСП да се въведат във всички държави членки общи норми. Договорите за ликвидност представляват споразумения между емитент и финансов посредник (банка или инвестиционен посредник), при които финансовият посредник купува и продава от името на емитента негови акции. По този начин финансовият посредник подобрява ликвидността на акциите.
Новата инициатива обхваща законодателно предложение с технически изменения на регламента за пазарната злоупотреба и регламента за проспектите, както и с допълнителни технически изменения на приетите по силата на директивата за пазарите на финансови инструменти (ДПФИ II) делегирани актове. С предложените изменения следва да се насърчи котирането на пазарите за растеж на МСП, като същевременно се запазят основните норми на ЕС, въведени след финансовата криза с цел да се възстанови доверието във финансовите пазари.
Предложението за регламент за изменение на уредбата на пазарната злоупотреба и проспектите ще бъде обсъдено от Европейския парламент и от Съвета. Измененията на приетите по силата на ДПФИ II делегирани актове ще бъдат публикувани онлайн за четириседмична консултация, след което ще бъдат приети от Комисията и изпратени за преглед на Европейския парламент и на Съвета.
В съобщението се припомня, че изискванията за пазарите за растеж на МСП дават възможност на по-малките предприятия да набират финансиране чрез капиталови и дългови инструменти. В момента обемът на първичните публични предлагания на МСП е половината на този през 2006—2007 г.
Предприятията, регистрирани за търговия на пазари за растеж на МСП, трябва да спазват някои правила на ЕС, например Регламента относно пазарната злоупотреба, Регламента относно проспектите или ДПФИ II. В много отношения обаче в законодателството на ЕС не се прави разлика между по-големите и по-малките по мащаб предприятия.
Регламентът относно пазарната злоупотреба например се прилага за всички емитенти, независимо от техния размер. С днешните предложения Комисията се стреми да установи по-пропорционална регулаторна среда в подкрепа на регистрацията за публично търгуване на МСП, като същевременно запазва защитата на инвеститорите и целостта на пазара.