След предстоящото публично предлагане на старозагорския производител на пилешко месо „Градус“ АД на Българска фондова борса дружеството възнамерява да предложи на акционерите си минимум 90% от годишната печалба на холдинговата компания да се разпределя като дивидент, считано от 2019 г. Тази корпоративна политика гарантира максимално доближаване на акционерите на „Градус“ АД до финансовите резултати на всяко от дъщерните дружества.
„Смятаме, че това е справедливо и ще е от полза за големите и малките акционери, като се надяваме те да се съгласят на тази стъпка. Имаме основания да смятаме, че това ще се оцени от потенциалните инвеститори в предстоящото публично предлагане“, твърди Ангел Ангелов, представител на „Градус“ АД, цитиран в прессъобщение. Поемането на ангажимент за разпределяне на дивидент не е установена практика на българския капиталов пазар, но дружеството било готово на такава стъпка, тъй като спецификата на бизнеса и на средата го позволява. Преди седмици компанията обяви финансовите си резултати за 2017 г., които показват общо консолидирани приходи на „Градус“ АД в размер на 245,8 млн. лв. и нетна печалба след данъци в размер на 39,8 млн. лв.Компанията остава една от най-големите компании за добив на месо в България и сред трите водещи производители на разплодни яйца в Европа. Тя е на първо място в страната по производство на продукти от птиче месо с 35% пазарен дял.
Намерението за набиране на капитал от фондовата борса чрез IPO беше анонсирано от компанията в началото на февруари, като се очаква процесът да бъде финализиран и търговията с емисията да стартира до средата на годината.
„Градус е на ниво да бъде публична компания. Видяхме всички позитивни страни от публичността, а Българска фондова борса (БФБ) заслужава играч като нас“, заяви през март в интервю пред Investor.bg изпълнителният директор на компанията Ангел Ангелов. „Смятаме да предложим достатъчно обем акции на борсата, защото вярваме в потенциала на българския пазар“, каза още той.
"Набраните средства от първичното публично предлагане ще бъдат инвестирани в иновации в съществуващите ни бизнеси и в оборудване на съществуващи терени и сгради", поясни в интервю за Investor.bg финансовият директор на групата Георги Бабев.
Второто най-голямо IPO в историята?
IPO-то на Първа инвестиционна банка е най-голямото до момента у нас, като на 18 май 2007 в касите на дружеството постъпиха 107 млн. лв. от продажбата на 10 млн. нови акции.
Каолин АД излиза на борсата месец по-рано – на 18 април, като набира 61,84 млн лв. Впоследствие дружеството бе отписано. Следва IPO-то на Корпоративна ТБ на стойност 58,5 млн. лв., осъществено на 10 май 2007 г. В крайна сметка през 2014 г. Българска народна банка отне лиценза на кредитната институция. По назад в класацията остават IPO-тата от 2006 г., 2007 и 2008 на Химимпорт АД с 44,1 млн. лв., и Монбат с 32,7 млн лв., Трейс Груп Холд с 22,1 млн. лв., Девин с 18,3 млн. лв. и Агрия Груп Холдинг и ЦБА Асет Мениджмънт с 15,4 и 14,4 млн. лв., съответно.
Последните „бели лястовици“ на българския пазар бяха от технологичния сектор – Сирма Груп Холдинг и Алтерко. Софтуерната компания Сирма Груп Холдинг АД набра близо 11,5 млн. лв. от борсата през октомври 2015 г. В първия ден от декември 2016 г. акциите на Алтерко официално започнаха да се търгуват на българската борса, като компанията набра около 2,18 млн. лв.