Двете големи клиентски групи на взаимните фондове у нас са домакинствата и институционалните инвеститори - пенсионните и застрахователните компании. Това каза Ивайло Пенев, ръководител "Управление на активи" и член на СД на "Елана Фонд мениджмънт" в предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
По думите му превес имат институционалните инвеститори и техният дял през последните години расте.
„Това, което се откроява е, че всъщност и тези две групи представляват над 75%, ако говорим за български фондове, и над 90% от инвестициите в чужди взаимни фондове. Ако се фокусираме върху домакинствата, тяхната роля е сериозна, но те не са най-голямата движеща сила за индустрията“, обясни той.
На въпроса какво трябва да се направи, за да се насърчи потокът на средства към взаимните фондове, Пенев коментира:
„Може би нещо, което липсва е популярност. Мнозинството от хората нямат представа какво може да им донесат капиталовите пазари като допълнителна доходност на спестяванията им и в частност взаимните фондове. Така че популяризирането на индустрията е едно от нещата. Усилия в тази посока не липсват. Нашата и други компании организират регулярни обучения, в които опитваме да разясним ползите от инвестирането сред фирми и домакинства“.
Според него това, което трябва да се направи като подкрепа от държавата, е изучаване на финансова култура в училищата.
„Това е проблем, който съществува и в много развити държави – населението няма познания за базови финансови принципи. Ако дори само това се направи, мисля, че следващите десетилетия нашата индустрия ще може да навакса доста бързо“, коментира Пенев.
Целия разговор може да видите във видеото.