Цената на акцията ли е най-важна за компанията или стойността, къде са пропуските в комуникацията на публичните компании с инвеститорите и има ли изградено стабилно доверие или зад ръстовете стоят просто спекуланти. Това разискваха участниците в последния панел на Investor Finance Forum, посветен на най-успешните български публични компании за 2017 г.
„Няма как да отречем, че годината за българския капиталов е пазар е положителна, което е отражение на икономическото развитие в България и региона. Има ръст в производствените компании и сектора на недвижимите имоти. Големият проблем на нашия пазар е, че той продължава да е движен от спекуланти, от слухове, от очаквания“, коментира доц. д-р Маню Моравенов от ВУЗФ.
Красимир Тахчиев, директор за връзки с инвеститорите (ДВИ) на Спиди, засегна проблема с корпоративното управление. Според него се изисква промяна в манталитета и много търпение. „Всички желаят постигането на бързи резултати и на никой не му се чака 3-5 години, за да му се отплати това добро корпоративно управление“, каза той.
Мнението му е, че въпреки ниската ликвидност БФБ може да е алтернативен източник за финансиране, който за доста компании трябва да е благоприятен. „По мое мнение на борсата можеш да получиш доста по-добри оценки. Резултатите може да се получават бавно, но се получават“, коментира той.
Венцислав Маринов, зам.-изпълнителен директор на Софарма Трейдинг, подчерта значението на ликвидността, защото именно тя е предпоставка всяка компания да може да набира капитал през борсата. За
Дивидентната политика също е важна за Софарма Трейдинг. „Това е политика, която ние искаме да следваме и това ще бъде така и в бъдеще, доколкото резултатите го позволяват“, коментира той.
Даниел Дончев, NN Bulgaria, не е привърженик на сравняването на българската борса с чужди борси. „В момента, в който икономиката показа признак на излизане от застоя, в който беше през последните години, веднага капиталовият пазар реагира. От миналата година започна възходящ тренд. Може и да можеше пазарът да се развие по-добре, но в крайна сметка той е отражение на българската икономика“, коментира Дончев.
Има ли "бели лястовици" на БФБ
Поне по отношение на технологичните компании Сирма Груп продължава да е "бялата лястовица" на БФБ. Две години след борсовия дебют на компанията цената на акциите остава на червена територия, въпреки сериозните й бизнес начинания.
„Ние две години сме на БФБ. Лутането като цена на акциите показва, че изглежда все още не сме спечелили доверието на инвеститорите. Може би това е причината да няма много IT компании на българския пазар, защото инвеститорите не разбират нашия бизнес“, заяви Йордан Недев, член на съвета на директорите на технологичната компания. Той допълни, че в следващите месеци компанията смята да представи своята стратегия по разбираем начин. „Работим усилено в тази посока, защото след една година на борсата видяхме, че инвеститорите не ни разбират“, допълни Недев.
Според него основен дефицит на нашия пазар, е че е по-скоро пазар на търсенето и предлагането, а не на стойностите. Ние публикуваме доста добри отчети, а това не се отразява на цената на акциите ни“, коментира Недев. Според Николай Митанкин, ДВИ на Стара Планина Холд, има проблем с дефиницията „инвеститор“.“Има огромен вододел между инвеститор и инвеститор. Когато говорим за движението на дадена акция, за това, че напоследък ръстовете на борсата се влияят от трейдъри – това е единият вид инвеститори. Другият вид са дългосрочните инвеститори“, обясни той.
Той остава по-скоро скептичен. „Искаме нови IPO-та, искаме ликвидност, с такива регулации, няма никой да прави публични предлагания на борсата“, каза той.
Според Моравенов България не е била подготвена за кризата и доверието, което е изградено по време на бума, е било много крехко и много рязко се срина. „Нито държавата, нито регулаторът помогнаха, така че няма как да не кажем, че една от причините да изостанем от чуждите борси, е че нашият регулатор действаше много разнопосочно и даваше негативни сигнали за пазар“, коментира експертът.
Говорейки за доверие, той подчерта, че над 50% от решението на един инвеститор да инвестира е свързано с доверието в мениджмънта. В България не е така, защото ние гоним тренда.
Според него има възможност за ново възстановяване на капиталовия пазар в България в сегмента малки и средни предприятия, както и за връщането на пенсионните фондове на пазара.
„Българските компании трябва да работят доста в посока на изграждане на доверие“, сподели мнението му Тихомир Каунджиев, Портфейлен мениджър на ДФ „Адванс Инвест“. „Повечето компании не поддържат добри корпоративни профили на сайтовете си. Компаниите трябва да бъдат максимално прозрачни по отношение на резултатите си, а тези, които избират пътя на развитието си като публични компании, трябва да го правят. Повечето компании не са видими за големите информационни системи – Bloomberg, Reuters, или там излизат данни с месечни закъснения", посочи част от проблемите той.
"В същото време, когато инвестираш в акцията на публична компания, нямаш договор с дружество, имаш едно доверие към мениджмънта и очакваш инвестицията да ти се възвърне", каза Даниел Дончев от NN Bulgaria като допълнение за това, че пазарът не оценява добрите отчети.
„Отчетът е една снимка към даден период. Нашият пазар, колкото и да е смятан за неефективен, смятам, че е доста ефективен и може да се проследи исторически в движението на акциите на компаниите“, каза той, като призова фокусът да бъде върху развитието на компанията, което пазарът ще отрази.