fallback

Процесът на автоматизация на БФБ - след пода накъде?

Една от стъпките за продължаване на еволюцията на БФБ е идеята за единна входна точка

17:45 | 11.05.17 г. 2

Автоматизацията и навлизането на информационните технологии във финансовия сектор не подминават и капиталовия пазар. Ако преди години търговията на Българската фондова борса (БФБ – София) се извършваше буквално „на пода“, то днес всичко става с онлайн платформи, с които брокерите работят от личните си офиси.

Ще помага ли изкуственият интелект в процеса на борсова търговия...

„При нас автоматизацията вече върви като процес. Може би сте чували за high-frequency trading, високочестотната търговия, която на практика се осъществява от роботи - програми, които анализират трендовете, вземат решения и бълват поръчки срещу търговските системи на съответните платформи“, коментира изпълнителният директор на БФБ – София Васил Големански в интервю за BULGARIA ON AIR The Inflight Magazine

По думите му естествено, има регулации, които се опитват да ограничат тези процеси, защото понякога заради тях могат да се появят изкривявания на пазара.

Все пак автоматизацията на пазара е едно от най-приветстваните неща.

„Представете си само, че преди 20 години на БФБ търговията бе присъствена - в съседната сграда на 12-ия етаж, където брокерите трябваше да идват лично, за да търгуват. Днес няма зала или под. Всеки си търгува от офиса, откъдето е свързан и с Централен депозитар, и с банките", обясни Големански, връщайки се към времето на създаване на българската борсова институция.

Една от стъпките за продължаване на еволюцията на БФБ е идеята за единна входна точка, част от стратегията за развитие на капиталовия пазар.

„Накратко, това е един интернет портал, който ще е достъпен за всички клиенти на Централен депозитар, БФБ и Комисията за финансов надзор. В този портал ще бъдат изведени услугите и на трите институции, които в много случаи са комбинирани“, обясни Големански.

Например в момента разкриването на една вътрешна информация се изисква да бъде направено и в БФБ, и в КФН. „Вместо да се прави и на двете места, занапред то ще става само веднъж. Или, да речем, ако искате да увеличавате капитала - една доста комплицирана услуга, която зависи от четири институции. Вместо да разнасяте документите напред-назад между тях, подавате ги в портала, заплащате таксата и оттам нататък те се придвижват сами. Тоест говорим за комплексно обслужване за всички клиенти на капиталовия пазар на едно място, което не само спестява време и разходи, но и ограничава възможността от възникване на ситуации", каза Големански. 

Очаква се и съществена промяна в технологичното и административно време, необходимо за повечето процедури.

„Установихме сериозен проблем с прекалено дългата процедура за регистрация при увеличение на капитала след набирането му - около два месеца и половина, при положение че по света тази процедура трае от два до пет дни. Има още няколко такива процедури, които работим да сведем до минимално кратки срокове. Дългите процедури създават несигурност на пазара и отварят възможност дружество да се води с различен капитал пред различни институции в рамките на този период“, коментира той.

Фактически проблемът в SOFIX бе породен тъкмо от това - твърде дългата процедура за регистрация.

„Оказа се, че в един и същи момент капиталът на въпросното дружество се водеше по различен начин в различните институции на пазара. БФБ е спазила своите правила, просто се случи нещо, което не зависи от нас. Правилата не са толкова съвършени, че да покрият всички ситуации от реалния живот. Това се случва за пръв път, но ние сме длъжни да реагираме и да променим правилата така, че да обхваща и този специален случай. Ще е необходимо и скъсяване на тази процедура, за да не възниква подобна несигурност“, категоричен бе той. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:18 | 10.09.22 г.
fallback