„Рекордно“ силният летен туристически сезон ще се отрази положително върху финансовото състояние на компаниите от бранша, но доколко тази положителна тенденция ще се запази?“
Именно този въпрос вълнува участниците на пазара, установи проучване на Investor.bg сред пазарните анализатори за това какви са техните очаквания за започващия отчетен сезон на българските публични компании.
Без изненада най-голям интерес има към резултатите на компаниите от туристическата индустрия.
„Това се очаква предвид „широко коментирания в медиите рекорден за пост-комунистическа България ръст на външните туристи в страната и традиционно силния финансово-отчетен период за сектора“, коментира Павел Николов, главен дилър на „Евро-Финанс“ АД.
Според него като се има предвид, че около 70% от приходите в бранша се генерират от морските курорти, със сигурност ще има засилен интерес към отчетите на компании като Албена АД, Св.св. Константин и Елена АД, Златни пясъци АД и Слънчев бряг АД, и др.
По думите му е естествено да очакваме, че „рекордно“-силният летен туристически сезон ще се отрази положително върху финансовото състояние на компаниите от бранша.
Именно заради това вероятно в краткосрочен план акциите на публичните компании от туристическия сектор ще се радват на засилен интерес от страна на инвеститорите, смята още анализаторът.
„Не бива да забравяме, обаче, че на фондовия пазар се търгуват най-вече очаквания. Силният сезон у нас се случи в резултат на натрупването на редица събития от геополитически характер, които доведоха до временно разместване и пренасочване на туристическите дестинации“, отбеляза той.
Според управляващия партньор в Mane Capital Илиян Скарлатов това че сезонът е силен само по себе си не означава, че резултатите на компаниите ще са силни.
„Това е нещо, което съм го виждал. Много силен сезон, пък резултатите не. Сезонът с 10 -20% нагоре, а резултатите с 2% нагоре. Така че права връзка няма, защото това е все пак сектор на услуги“, отбеляза той.
Според Николов туристическата индустрия у нас трябва да работи в посока задържане и привличане на туристи по традиционни за бранша методи, „а не да разчита на екзогенни фактори (като напр. временното напрежение между Русия и Турция)“.
Т.е. в дългосрочен план въпросът, който ще си задават инвеститорите няма да е „Дали е бил силен сезон 2016?“, а „Доколко силен ще бъде сезон 2017 и може ли тази положителна тенденция да се запази?“
По думите му факторът, който ще има най-голяма тежест върху финансовите резултати на компаниите от туристическия сектор, ще бъде тяхната гъвкавост и адаптивност, бързината с която могат да предоставят качествена туристическа услуга в отговор на „непредвидено“ засилено търсене.
За това в отчетите за деветмесечието и чрез сравнителен анализ между компаниите финансистът очаква да намери отговор на въпроса „Доколко добре са успели да се възползват родните публични туристически компании от регионалната геополитеческа обстановка?“
Други експерти остават скептични за това доколко летният сезон наистина влияе върху финансовите резултати.
Като цяло цяло пазарите остават предразположени към положителни финансови отчети за третото тримесечие.
„Към момента изглежда, че отчетите за третото тримесечие и деветмесечието ще са позитивни“, коментира Татяна Пунчева-Василева, ръководител „Анализи“, ЕЛАНА Трейдинг.
„Монбат“ вече обяви предварително силни данни в приходите и печалбата си. Позитивна изненада е и „Софарма“. Тя представи предварителни данни за продажбите си за деветмесечието, които се понижават доста по-малко от очакваното, коментира Пунчева.
Според нея може да видим резултати над очакванията. Въпреки това тя добави, че „преди да правим всякакви заключения е най-добре да видим самите отчети“.
Свързани компании: