fallback

Б. Крачев: Първата стена пред нас е как да убедим компаниите да се листнат

В момента инвестиционните посредници работят в две направления - намиране на нови емитенти и SEELink

12:21 | 10.06.16 г. 2

„Първата стена, с която се сблъскваме, са собствениците на компаниите, които трябва да убедим първо защо да се листнат и второ защо точно на БФБ“, коментира Благовест Крачев, брокер в инвестиционния посредник Karoll, в предаването "В развитие" с Делян Петришки по Bloomberg TV Bulgaria.

„Това е една от най-трудните теми при разговор с нови инвеститори. Следва тромавият административен процес, след като сме убедили някоя компания да се листне. Там има много по какво да се работи от страна на регулаторните органи. Това е едно от нещата, в които ще се опитаме да помагаме, така че да е по-лесно да търсим нови инвеститори“, коментира Крачев.

Той посочи две направления, по които работят в момента инвестиционните посредници. „Първо, привличане на нови емитенти, за което се използват доста  големи ресурси и усилия. Многократно сме получавали обратна връзка от наши клиенти, че липсват достатъчно ликвидност, акции, компании. Това е едно от направленията, по които се работи. Второто е платформата SEELink, която знаете, обединява регионални пазари от Югоизточна Европа. Там също се хвърлят много усилия и средства, за да може пазарът ни да стане по-разпознаваем и достъпен вече и за външни инвеститори, а не само за местни“, обясни финансистът.

Според него обаче аудиторията, която се интересува от БФБ, е доста малка и за съжаление, се стеснява все повече. Именно поради това организираният на 8 юни „Ден за акции“ не успя да събуди дългосрочния интерес на инвеститорите. И това най-ярко личи в данните за търговията – от 685 сделки в „Деня за акции“ до 71 сделки на следващата търговска сесия.

„Тази година се сключиха 5 пъти повече от средния брой в последните месеци“, заяви Крачев, но допълни, че въпреки това ако се разглеждат показателите брой сделки и брой изтъргувани лотове, миналата година на този ден търговията се е представила малко по-добре.

По думите му проблемът не е в липсата на реклама или достатъчно усилия от страна на борсата и посредниците, а в липсата на инвеститори. Той определи деня по-скоро като ден за промоции, отколкото за привличане на нови клиенти, което си личи от търговията и броя сключени сделки в Деня за акции и ден по-късно, когато оборотът падна рязко.

„По-скоро инвеститорите се възползваха да продадат малки пакети от акции, които им бяха останали в портфейлите. Съответно не се притесняваха от броя сделки, защото те им струваха минимални разходи“, отбеляза Крачев.

Според него една такава инициатива трудно може да се използва за набиране на нови клиенти за инвестиционните посредници. "Проблемът на борсите не е в таксите. Средният спред между най-добрите цени купува и продава за активно търгуемите акции на борсата е около 2%. Комисионите, които един инвеститор заплаща, са под 0,5%", допълни той.

"Основният интерес беше съсредоточен върху традиционно най-ликвидните компании“, каза още Крачев. Оборотът на „Химимпорт“ беше над 150 000 лв. и се сключиха 58 сделки, следван от "Адванс Терафонд" – 36 000 лв. и "Софарма Трейдинг" – 27 000 лв. Това обикновено са най-търгуваните акции. С най-голям ръст на цените са акциите на "Евроинс" – близо 4% и Fi Bank - около 3,5%“, посочи още финансистът. 

Цялото интервю може да гледате тук:

Още видео материали можете да гледате във  Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:25 | 13.09.22 г.
fallback