Акцията на Монбат АД е една от най-разпознаваемите на българския капиталов пазар. Компанията направи едно от първите успешни публични предлагания на пазара в далечната 2006 г. и донесе редица радости, но и разочарования, на инвеститорите.
Летаргията на пазара през последната една година обаче пропусна да забележи редица видими новости при Монбат, които допълват заслужената й позиция на син чип на Българска фондова борса (БФБ), пише ръководителят „Анализи“ в ИП ЕЛАНА Трейдинг АД Татяна Пунчева-Василева.
Според нея причините за тази заслуга са няколко. За десетте години на публичност Монбат постигна 27% средно годишен ръст на приходите. Или казано по-просто – от компания с приходи от 100 млн. лв. тя вече е с приходи от 240 млн. лв.
В същото време средната норма на оперативна печалба (EBITDA margin) e 16%, което е над средното за високо конкурентния сектор, в който оперира, и то в период на голяма волатилност на пазара на борсово търгувани стоки. Още повече, че оловно-кисели акумулатори се правят от десетилетия, а повечето големи играчи са се диверсифицирали, като произвеждат още много други неща освен батерии за автомобилния сектор.
Средната възвращаемост на капитала на компанията също е прилична – 14%, при под 10% в момента за дружествата в основния индекс на БФБ SOFIX и при значително по-малко заемен капитал от компаниите в същия сектор.
Всичко това е постигнато с инвестиции в разширяване на производството и утрояване на мощностите за рециклиране на стари акумулаторни батерии и олово в периода след финансовата криза. С рециклирането Монбат затвори цикъла си на производство и така си осигури както частична физическа „защита“ от волатилността на цената на оловото на международните стокови пазари, така и възможност за допълнителни доходи, когато пазарът го позволява.
Новият мениджърски подход в Монбат
Сега основната задача за Монбат е най-ефективно да използва мощностите си. Тази цел споделят както мажоритарният собственик от Приста ойл груп, така и миноритарните инвеститори с 25% от капитала ADM Capital и Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Доверието, което те си гласуваха взаимно, започва да се отплаща, пише Татяна Василева.
Първият знак за това е поемането на голяма част от управлението в компанията от професионален мениджмънт с опит в корпоративната ефективност и преструктуриране. Последното вече дава резултати.
Каква бе 2015 г.?
Монбат завърши 2015 г. с по-добри резултати от предвещаващото предвид силно волатилното олово през годината. Цветният метал направи рязък скок в цената в началото на годината, след което поевтиня значително и то точно в активните за Монбат месеци – краят на лятото и есента, когато се купуват нови акумулатори.
Разликата между най-високата и най-ниската точка в цената на оловото през годината достигна 20%, а рязкото движение затрудни пренасянето на по-високата цена върху крайната цена на акумулаторите. Така Монбат се озова със значително по-скъпи материали в началото на активния си сезон и при ръст в продадени обеми, което очаквано свали рентабилността на компанията.
Нормата на печалба на Монбат следва със закъснение промените в цената на оловото, обикновено с няколко месеца, както се вижда на графиките. Това обуславя и спада на нормата на оперативната печалба преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA марж) под 10% едва през октомври.