Ирена Вачева работи в София Комерс - Заложни къщи от 2008 г. до 2010 г. като мениджър "Връзки с обществеността", след това от 2011 г. е асистент на изпълнителния директор, а от края на 2011 г. e изпълнителен директор.
Тя е следвала в университета Винсент Сент Дюни в Париж, специалност "Информация и комуникация" с профил "Медии" в периода 2004-2008 г. До 2009 г. следва в университата Пол Сезан в Марсилия, специалност "Науките за информацията и новите технологии", завършила е Магистратура по "Финанси" във Великотърновския университет "Св. Св. Кирил и Методий".
В момента е кандидат-докторант по "Финанси" във „Висше училище по застраховане и финанси“. През 1999 г. работи като водещ в софийското радио Viva, впоследствие работи в рекламна агенция в Париж, Sia advertising, София, и Dream team, София.
С оглед на засиления интерес към дружеството във форума на Investor.bg беше дадена възможност за задаване на въпроси в темата за София Комерс - Заложни къщи. Въпросите в интервюто са зададени от екипа на Investor.bg и участниците във форума.
- Г-жо Вачева, на 8 април се проведе общо събрание на акционерите на София Комерс-Заложни къщи АД. Как премина то и какви решения се взеха?
- Интересно е, че все повече акционери идват на събранията и има все по-голям интерес към нашата компания от индивидуалните инвеститори. Това много ни помага за получаване на адекватна обратна връзка, както и за получаване на нови идеи както за дейността, така и за капиталовия пазар.
Тази година проведохме редовното събрание по-рано от обичайното, за да имаме възможност да приключим по-рано падежиралата емисия привилегировани акции. Право на последен гарантиран дивидент ще имат акционерите, които придобият книжа в 14-дневен срок след събранието. До края на април вече официално ще се търгува само една емисия обикновени акции на дружеството. Това ще ни даде възможност да стартираме по-бързо процедурата по планираната нова емисия.
Взехме решение и за изплащане на дивидент по двете съществуващи емисии, както и рутинните и стандартни решения за годишно събрание.
- Общото събрание на акционерите одобри и дивидента по привилегированите акции от 0,75 лв. за акция и дивидента по обикновените от 1 лв. на акция, нали така?
- Да, и тази година гласувахме изплащане на дивидент и по двете емисии. Ще зарадваме акционерите с дивидент и на двете емисии.
- Кога ще започне изплащането на дивидентите? Фиксирахте ли дати?
- При всички случаи на привилегированите акции ще го изплатим в първата седмица на май, а на обикновените ще бъде изплатен в тримесечния законов срок. По-вероятно е това да се случи в средата на периода.
- Какво реши общото събрание по отношение на планираната нова емисия привилегировани акции? В един момент сякаш се бяхте отказали от нея, или поне такова впечатление се създаде? Кое е новото?
- Не сме се отказвали от намеренията си за увеличаване на капитала чрез емисия привилегировани акции. Но имаше административни неточности и се наложи да прегласуваме решенията си от извънредното събрание. Още от началото на годината инвестиционната политика на фирмата върви в една и съща последователна политика, насочена изключително към българския капиталов пазар.
- Какъв нов брой привилегировани книжа и емисия в какъв общ обем се планира, ако се е коментирало?
- Засега идеята е с новата емисия привилегировани акции да се наберат 5 млн. лв., като тяхната привилегия ще бъде валидна пет години. Доходността отново ще е сред най-добрите на пазара с гарантиран годишен дивидент от 12%.
- Отделно имаше и точка за увеличение на капитала на дружеството до достигане на максимален размер от 5 млн. лв. чрез издаване на нови емисии акции, независимо от броя на отделните емисии, в това число и привилегировани акции, при условията на първично публично предлагане. В тази връзка какво се коментира и реши?
- Акционерите ни се довериха да изберем най-правилния инструмент, като се вземат предвид всички пазарни и икономически фактори в момента. Засега проучваме настроенията на инвеститорите и вървим в посока привилегировани акции и увеличението на капитала с до 5 млн. лв. остава.
- Кога да очакваме старта на процедурите по увеличение на капитала (съставянето на проспект, внасянето му за разглеждане в Комисията за финансов надзор и т.н.)? Какви срокове си поставихте?
- Официално нямаме категорични срокове, но очакванията са да сме приключили успешно преди началото на лятото. Плановете ни са в началото на май да имаме готовност да входираме проспекта.
- Очаквате ли сега да има цели за придобиване?
- Още от момента, в който издадохме текущата ни емисия облигации, стратегията ни е насочена предимно към придобиване на конкурентни магазини и вериги. Това ще продължи да бъде фокусът на нашата корпоративна стратегия и през следващите три години.
- С какви финансови резултати от дейността изпращате 2015 г.?
- Ние имаме голям опит в това, което правим, и дейността ни се оптимизира все повече и повече с времето – или това, което някои наричат „предимството на първия”, в този контекст винаги се радваме на добри резултати. Понякога са много добри, а друг път просто добри.
Тази седмица ще имаме готовност и с отчетите на дейността до март 2016 г. и резултатите са напълно в унисон с очакванията на мениджмънта.
През изминалата финансова година бяхме заложили няколко посоки на развитие: едната беше вътрешна оптимизация на дейността, повишаване на сигурността на всеки отделен обект, по-сериозна инвестиция в човешкия капитал. Като коректив на вярванията на мениджмънта, се възползвахме от услугите на независими бизнес консултанти, чиито заключения потвърдиха и допълнително обогатиха нашата стратегия до нови за следващите години.
Досега подценявахме вторичния пазар на вещите и се фокусирахме върху приходите от лихви по заемите. Но сега ще развием и другата страна на дейността ни, а именно - продажбата на вещи втора употреба, особено в по-малките населени места.
- Какви финансови цели преследвате през 2016 г.?
- Максимизиране на печалбата поне с 10% и увеличаване на пазарния дял с 5%. Все още не сме се отказали и от мечтите ни за международна експанзия. Но нещата стават по-бавно, отколкото бихме искали.