Публичните компании ще продължат да публикуват междинни финансови отчети за всяко тримесечие. Това предвижда проект за промяна на Закона за публичното предлагане на ценни книжа (ЗППЦК), публикуван за обществено обсъждане на сайта на Министерството на финансите до 8 януари 2016 г.
По този начин отпада идеята, която разбуни инвеститорската общност, дружествата, листнати на борсата, да оповестяват отчети само на шест или 12 месеца.
„С цел гарантиране достъпа на инвеститорите до навременна информация за финансовото състояние на емитента, законопроектът запазва задължението за емитента да разкрива публично информация за финансовото си състояние на по-кратки периоди“, гласят мотивите.
Възможността за публикуване само на шестмесечни и годишни отчети бе предложена от Комисията за финансов надзор в края на юни. Тогава изтъкнатият мотив бе, че по този начин ще се намали административната и финансовата тежест за емитентите - малки или средни предприятия, и едновременно с това няма да се допуска прилагането на двоен стандарт спрямо по-големите емитенти.
Ангажиментът публичните дружества да разкриват финансова информация на всеки три месеца ще се запази, когато бъдат приети промените за изменение и допълнение на ЗППЦК, които подлежат на обществено обсъждане до 8 януари догодина.
Законопроектът предвижда още удължаване на срока, в който емитентът е длъжен да осигури на разположение на обществеността годишния финансов отчет и годишния консолидиран финансов отчет за дейността си, от 5 на 10 години. Същият срок е предвиден и по отношение на шестмесечните финансови отчети.
В съответствие с изискванията на една от европейските директиви, които се пренасят в родното законодателство чрез промените в ЗППЦК, от 1 януари 2020 г. годишните финансови отчети на емитентите ще се изготвят в единен електронен формат за отчитане в съответствие с регулаторни технически стандарти, чието приемане от страна на Европейския орган по ценни книжа и пазари предстои.
Със законопроекта се предвижда също така в годишния доклад за дейността на емитентите да се включва декларация за добро корпоративно управление.
С друга директива се въвеждат изисквания по отношение на санкциите, като се разширяват правомощията за налагане на санкции.
Например, предвижда се при неизпълнение на задължението за разкриване на информация и дялово участие от страна на юридически лица и неперсонифицирани дружества санкция да може да се налага и по отношение на членовете на административните, управителните или надзорните органи на съответното юридическо лице и неперсонифицирано дружество или по отношение на други лица, от които може да се търси отговорност за тези нарушения.
Законопроектът установява критериите, които трябва да се отчитат при налагането на административна санкция или прилагането на административна мярка. Предвиждат се административни наказания глоба и имуществена санкция за неизпълнение на задължението за разкриване на информация и дялово участие.
При определяне размера на административните наказания надзорният орган ще може да отчита финансовото състояние на отговорното физическо лице. В тази връзка и с оглед осигуряване на възможността за упражняване правомощията на Комисията за финансов надзор и на нейните органи се предвижда изменение в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, по силата на което на комисията и на нейните органи се предоставя право на достъп до данъчна и осигурителна информация, пише още в мотивите.
Освен това се въвежда възможността лицата да бъдат уведомявани за започване на производството по прилагане на принудителните административни мерки чрез електронна поща.