Спиди АД отчете 45% спад на консолидираната нетна печалба през третото тримесечие на годишна база до 2,036 млн. лв. Приходите от продажби на куриерската компания се повишават с 16% до 19,263 млн. лв. Броят на превозените пратки нараства с 19% на годишна база през тримесечието до 8 480 броя. За деветмесечието печалбата намалява с 25% на годишна база до 6,039 млн. лв. при покачване на продажбите със 17% годишно до 54,608 млн. лв. За периода януари-септември EBITDA на консолидирана база се понижава с 6,6% (742 хил. лв.) спрямо същия период на 2013 г. Това се дължи на направеното със средно 5% увеличение на възнагражденията от 1 юли и променения начин на изплащането им, който през 2013 г. се отразяваше във високи разходи за възнаграждения през 2-рото и 4-тото тримесечие. Новата структура на изплащане цели изглаждане на сезонните изменения и ще даде възможност за ясна съпоставимост със средногодишните резултати. Така по-високите разходи за възнаграждения през третото тримесечие ще бъде компенсирана от по-ниски разходи за последните 3 месеца на 2014 г. спрямо същия период на 2013 г., се казва в междинния доклад за дейността на компанията. Интензивните инвестиции в увеличаване на автомобилния парк през 2013 г. доведоха до 1,43 млн. лв. по-високи разходи за амортизации и лихви и 6% нарастване на разходите за поддръжка. В допълнение към промените в структурата на възнагражденията, това се отразява в понижение на нетната печалба за периода с 24,6%. Този спад ще бъде компенсиран от очакваната значително по-високата печалба за последните 3 месеца на 2014 г., се изтъква в доклада.
Нестабилната политическа обстановка се отрази негативно на икономическата активност и ограничи темповете на ръст през юни и юли. В следващите месеци динамиката беше възстановена и компанията добавя 17% към приходите за деветмесечието на 2014 г. Увеличението на приходите се дължи, както на привличането на нови клиенти, така и на увеличението на обемите от съществуващите, като по-открояващ е ръстът на индивидуалните клиенти, се казва в междинния доклад.
Ръстът се реализира изцяло от основния сегмент на пакетите, докато при документите се запазват стабилни нива. Приходите при палетите и международните пратки продължава да нараства с изпреварващ темп, като при последните ръстът достига 25%. Активното разширяване на мрежата от офиси добавя още един бързорастящ сегмент към споменатите два – този на индивидуалните клиенти, където приходите реализират ръст от 23% на годишна база. По-малкият размер на пратките, обичаен за индивидуалните клиенти, води и до по-нисък приход средно на пратка, което обяснява изпреварващия ръст на превозените пратки спрямо този на приходите, се казва в доклада. Делът на международните пратки устойчиво нараства и достига 8,2% в резултат на запазващата се тенденция разширяването на международните пратки да изпреварва динамиката на местния пазар. Друг важен източник на растеж е палетната услуга. Спиди АД вижда значителен потенциал в тази услуга и активно я развива. Увеличение с 49% се реализира от други приходи, които в основната си част са свързани с основната дейност на компанията, се казва там. В края на 2013 г. „Спиди“ АД предприе преструктуриране на дейността, чиято цел е да се оптимизират разходите, като се прехвърли част от транспортните дейности на външни компании. Освободените транспортни средства се предоставят под наем. Приходите от наеми и от продажбата на амортизираните транспортни средства, както и от новата услуга „пощенски парични преводи“ са с основен принос за увеличението на други приходи, посочва дружеството.
Продължава интензивното разширяване на мрежата от офиси в страната, като към края на септември 2014 дружеството разполага с 230 офиса. По програмата Speedy Parcel Shop (SPS), която стартира с първия офис отворен през месец май 2013 г. като към 30.09.2014 г. техния брой достига 140 офиса в допълнение към 90 собствени офиса за обслужване на клиенти, отчита компанията.
Планираното разширяване на дейността на компанията в Румъния стартира с новата услуга EXPRESS RO и TYRES RO, благодарение на която всички експресни пратки от и до Румъния се таксуват на същата тарифа като експресните пратки на територията на България. Услугата е насочена предимно към бизнес клиенти, които имат желание да разширят своя бизнес или вече оперират на другия пазар. Очакванията са за двуцифрен ръст на пратките между двете държави, се казва в доклада.Структурата на разходите през отчетения период се изменя спрямо предходната година, като значително се увеличава делът на разходите за външни услуги, за сметка на спадането на дела на другите оперативни разходи, основно горива и възнаграждения. Промяната в структурата се дължи на предприетите мерки за оптимизиране на разходите чрез прехвърляне на част от транспортните дейности към подизпълнители, се казва още там.
Общият размер на инвестираните през отчетния период средства са 4,5 млн. лв. Основната част от инвестициите (2,9 млн. лв.) са за подновяване и разширяване на автопарка, който е от над 700 автомобила. Допълнително 841 хил. лв. са инвестиране в ремонти и разширение на наети помещения и закупуването на стопанки инвентар. Инвестиции за 1,172 млн. лв. са направени и за придобиването на програмни продукти и техническо оборудване, вкл. във връзка с изпълнението на проекта по ОП „Конкурентоспособност“, който е на обща стойност 4 млн. лв., от които 50% са безвъзмездно финансиране.
Свързани компании: