Консолидираната печалба на Софарма АД намалява с 37% на годишна база до 18,1 млн. лв. за първото полугодие на 2014 г., показва отчетът на дружеството, публикуван чрез БФБ-София. Намалението е с 10,7 млн. лв.
За 9,2 млн. лв. от намалението отговорност носят нетните разлики от промяна на валутните курсове, които за януари-юни 2014 г. са минус 8,9 млн. лв., спрямо плюс 335 хил. лв. за същия период на 2013 г.
Само за второто тримесечие на 2014 г. печалбата на групата е 5,6 млн. лв., като намалява с 50% на годишна база. Нетните загуби от промяна на валутните курсове са за 4,7 млн. лв. и това е причината за почти цялото намаление на печалбата.
Консолидираните продажби за полугодието са за 418,6 млн. лв., при ръст с 12% на годишна база. Само за второто тримесечие те са 201 млн. лв., при ръст с 9% на годишна база и спад със 7% на тримесечна база (спрямо 217,3 млн. лв. за първото тримесечие).
Политическата обстановка на експортните пазари, по-специално Русия, Беларус и Украйна, оказва съществен ефект върху операциите и финансовото състояние на групата, пише в междинния доклад за дейността.
От края на 2013 г. и към датата на издаване на настоящия отчет Украйна продължава да е в процес на политическа криза. В резултат на това курсът на украинската гривна спада с над 40% спрямо лева, наблюдава се ръст на лихвените проценти с 3% за периода до месец август 2014 г. спрямо лихвените нива от края на 2013 г. и се очаква инфлация от страна на Украинската национална банка от около 15%за годината. Покупателната способност на населението бележи тенденция на свиване. Това явление продължава да има определено влияние и върху фармацевтичния пазар, но продуктите на дружеството са в сравнително изгодна позиция, намирайки се в средния ценови клас (отказът от покупка на лекарства най-вече засяга високия ценови клас), се казва в междинния доклад.
Приносът на продажбите в България към консолидираните приходи от продажби през първо полугодие на 2014 г. възлиза на 67%, като същите се увеличават със 17%, до 289,6 млн. лв. спрямо 247,2 млн. лв. през същия период на 2013 г. Приходите от продажби на външни пазари се увеличават c 1,9 млн. лв., или 2% на годишна база, достигайки до 125,2 млн. лв. за първо полугодие 2014 г. спрямо 123,3 млн. лв. за първо полугодие на 2013 г., става ясно от доклада. Софарма АД заема 4% от общия обем на българския фармацевтичен пазар в стойност и 13% от продажбите в натурално изражение. Позициите на основните конкуренти на дружеството на територията на страната са както следва: Novartis – 6,5% (4,5% в бр.), Roche - 6% (0,5% в бр.), Glaxosmithkline – 5,4% (2,6% в бр.), Actavis - 5,3% (14% в бр.), Sanofi-Aventis-Zentiva – 4,3% (3,4% в бр.), Astra Zeneca – 3,6% (1% в бр.), Pfizer – 3,4% (1,4% в бр.), Servier – 3,1% (1,8% в бр.), Bayer – 2,7 % (1,7% в бр.)
Акциите на Софарма АД поскъпват с 27% за последните 12 месеца до 4,20 лв. за брой и 554 млн. лв. пазарна капитализация. Разпределен е и брутен дивидент от 0,07 лв. на акция. Консолидираният собствен капитал към 30 юни 2014 г. е 368 млн. лв.
Свързани компании: