На 19 май (понеделник) приключи първичното публично предлагане (IPO) на акции на футболния клуб ЦСКА. Подписката претърпя неуспех - бяха записани акции за над 1 млн. лв., което обаче бе само една четвърт от необходимото за успех на емисията.
Първоначално IPO-то изтичаше на 4 април, но бе удължено с 45 дни. Неуспехът означава, че записалите акции ще трябва да посетят офис на инвестиционен посредник (каквито са и банките), за да си вземат парите обратно, като разбира се - ще загубят платената комисиона за покупката.
Но пред тях ще има още две опции – да получат акции от съществуващите на цената от IPO-то (3 лв. за брой) или да дарят средствата във фонд на клуба. Това обяви днес главният акционер в ЦСКА Александър Томов по време на пресконференция относно перспективите пред клуба след края на публичното предлагане. Той увери, че ще има ново IPO и обеща, че то ще бъде успешно. Томов се надява, че през 2015 г. клубът ще излезе на плюс, след като през 2008 г. клубът постигна оперативна печалба от над 2 млн. лв.
Защо IPO-то на рекордьора по титли у нас не беше успешно? Кога ЦСКА ще опита отново да излезе на пазара и да спази обещанието да стане публично дружество с прозрачно управление? Какво означава неуспехът на предлагането за родния капиталов пазар? Застрашено ли е доверието към пазара?
Investor. bg потърси отговор на тези въпроси от представители на инвестиционната общност, взели активно участие в IPO-то и проследили отблизо покупко-продажбата на ценни книжа.
- Защо IPO-то не беше успешно?
Цветослав Цачев, ръководител „Анализи“, ЕЛАНА Трейдинг: Набирането на капитала разчиташе не на инвеститори, а на фенове. Това явно не е достатъчна база за привличането на 4-5 млн. лв. Възможно е мнозина да са се отказали да участват с малки суми, защото нямаше големи покупки по време на предлагането и те са преценили, че няма да е успешно. Със сигурност имаше пропуски в организацията на предлагането и с популяризирането му, но като цяло времето беше достатъчно и слабата активност в средата на периода показва, че това не са били съществени пречки пред набирането на ресурс.
Явор Спасов, мениджър Бизнес развитие в БенчМарк Финанс: Според мен пет бяха факторите за успех или неуспех на предлагането: Първо - брой фенове, второ – желаещите да участват, трето - паричното изражение на желанието им, четвърто - инвеститори и спекуланти, и пето - маркетингът. Фактори едно, две и пет са общо взето фиксирани числа, така че сумата на привлечените средства зависеше от това колко пари ще дадат феновете. Обявената минимална сума явно е била оптимистична.
Стефан Силянов, експерт Управление на риска в УД Селект Асет Мениджмънт: IPO-то на ЦСКА не беше успешно заради фундаменталните показатели на компанията. Финансовите данни и липсата на стратегия за развитие с постъпилите средства възпрепятстваха записването на акции от институционалните инвеститори, както и на други пазарни участници с опит и задълбочени познания в областта. Очевидно мениджмънтът на клуба разчиташе на привличане на средства от феновете на отбора, но минималният праг за успешна емисията се оказа твърде висок.
Светослава Митишева, брокер в ИП Булброкърс: Неуспехът на предложената емисия акции от ЦСКА не е изненада за никого. От старта на търговията с временните акции - 21 март, до 19 май, клубът успя да продаде едва 359 206, което е малко над 25% от обявения минимум, за да бъде успешна емисията. Сред причините за този неуспех са лошото финансово състояние на клуба, надценената стойност на акцията и недоверието към мениджмънта. Затова и освен феновете на отбора, традиционните инвеститори в акции не участваха.