fallback

ИХБ с 33% ръст на приходите от морски транспорт до 51 млн. лв. за 2013 г.

Холдингът е станал вторият по големина български морски превозвач след Параходство БМФ

09:15 | 28.02.14 г.
Автор - снимка
Редактор

Индустриален холдинг България АД отчита 33% ръст на приходите от морски транспорт до 51 млн. лв. за 2013 г., показва отчетът на дружеството, публикуван чрез Бюлетин Investor.bg. Дружеството е станало вторият по големина български морски превозвач след Параходство БМФ АД.

Продажбите на продукция отчитат спад до 31,4 млн. лв. за 2013 г., спрямо 33 млн. лв. за 2012 г.

Пристанищната дейност на ИХБ България отчита ръст с 20% до 6,3 млн. лв. за 2013 г., а кораборемонтът отчита 4,4 млн. лв. през 2013 г., спрямо 3,5 млн. лв. през 2012 г.

Консолидираните продaжби през 2013 г. са 123,8 млн. лв. при ръст с 32% на годишна база. Печалбата за групата е 20,5 млн. лв., спрямо загуба от 5,8 млн. лв. за 2012 г. Основният фактор за печалбата е отписаните права на акционери (от увеличение на капитала преди над 5 години) за 18,26 млн. лв.

Оптимизирани са разходите за заплати до 19,6 млн. лв. за 2013 г., спрямо 20,35 млн. лв. за 2012 г. Средносписъчният персонал на групата през 2013 г. е 1 290 служители, спрямо 1 436 през 2012 г. Собственият капитал на Индустриален холдинг България АД е 257 млн. лв. в края на 2013 г., или по 3,78 лв. на акция. Задълженията към банки и небанкови финансови институции намаляват с 16 млн. лв. през 2013 г. до 94 млн. лв. в края на периода.

Общите пасиви намаляват с 42 млн. лв. през миналата година до 152 млн. лв. в края на 2013 г.

Все пак остава превесът на текущите пасиви (70 млн. лв.) над текущите активи (32 млн. лв.) в края на 2013 г. В началото на миналата година те са били съответно 143 млн. лв. срещу 41,5 млн. лв. За силното намаление на текущите пасиви способстват отписването на задълженията по права към акционери (18,36 млн. лв.), превръщането на текущи задължения към свързани лица в нетекущи, както и преиздаването на емисия конвертируеми облигации с текущ размер от 29,9 млн. лв. Акциите на Индустриален холдинг България АД поскъпват с 67% в последните 12 месеца до 1,25 лв. за брой и 85 млн. лв. пазарна капитализация. Холдингът е дал и детайлна оценка на състоянието на отделните сектори в които оперира. Основните инвестиции са в морски транспорт (70,3%) чрез притежаваните кораби. Също така корабостроене със 17,3% (варненското Булярд), пристанищна дейност (4,6%), машиностроене (5,7%) и други (2,1%).

Морски транспорт

От края на октомври 2012 г. с влизането в експлоатация на шестия кораб на групата ИХБ Шипинг Ко ЕАД се превърна в среден по тонаж оператор, а за мащабите на България – във втория по големина оператор/мениджър (след Параходство БМФ АД) по общ тонаж на менажираните кораби. Изминалата 2013 беше още една трудна година за морския транспорт. Първите 3 четвърти бяха по-слаби дори от 2012 година. Единствено последната четвърт отбелаза ръст, достигащ неочаквано високи нива, се казва в междинния доклад за дейността. От значение за състоянието на пазара през 2013 г. беше търсенето на услуги, обусловено от ръста на производството и потреблението в развитите и развиващите се страни, претоварване капацитетите на пристанищата, струпването или не на много кораби по тях и др. И тази година търсенето на тонаж се обуславяше от Китай с неочаквано увеличение на вноса с около 13%, докато при останалите държави в Азия има съвсем малко увеличение. Вносът в Европа е почти на същите нива като 2012. Предварителните данни сочат увеличено търсене на кораби за насипни товари с около 8-9 %. Като увеличението на тонажа е около 5,4%. Значителна роля за възходящото или низходящо движение на пазара през 2014 година ще има и ситуацията на пазара за рязане на кораби. През годината е влязъл нов тонаж от около 58,7 милион тона дедуейт, а са нарязани стари кораби само около 22,1 милиона тона дедуейт.  По обнадеждаващ е само сектора хендисайз, където оперират кораби Антея и Карвуна. Там нарязаните кораби са повече от влезлите в експлоатация с около 0,5 милиона тона дедуейт. Очакванията са 2014 година да постави началото на възстановяването. Отново очакванията са за слаба първа половина на годината, особенно първото тримесечие. Ако се запази тенденцията на намалено количество на доставки на нови кораби, комбинирано с темповете на нарязване на старите кораби от последните две години можем да очакваме една по-добра година и отслабване „нaтиска” върху пазара от страна на новите кораби и подобряване условията - ръст на нивата на чартърните ставки/навлата в този сегмент. Имайки предвид горните тенденции в комбинация с плавното възстановяване на световната икономика можем да прогнозираме леко увеличение на ставките през 2014 г., прогнозират от холдинга. Корабостроене и кораборемонт Основните усилия и стремеж на Булярд корабостроителна индустрия (дружество на ИХБ) от началото на 2013 г. са насочени към кораборемонт, реконструкция на кораби и производство на метални конструкции и корабни секции. Необходимо е да подчертаем, че кризата, в която изпадна шипинга от края на 2008 г., в една или друга степен ограничи експлоатационните разходи на корабособствениците, в т.ч. и тези по ремонтите на корабите. Като цяло бизнесът на заводи, специализирани в кораборемонт, реконструкция и поддръжка отчиташе спад. Ниските цени, евтината работна ръка и ресурси, позволяват на заводите в Китай да предлагат дъмпингови цени спрямо конкурените европейските заводи. С ръстът на фрахтовите нива при бълкерите от втората половина на август 2013 г. се появи и търсене на ремонтни възможности и в други райони, вкл. и този на Черно море. За съжаление, отново остава недостатъкът, че влизането в Черно Море трябва да е съчетано с наличие и на възможности за товари от или за района, таксите и неопределеното (влияе се от климатичните условия),  време за преминаване на Босфора. Същевременно завишаването на съществуващите изисквания и въвеждане на нови такива към техническата безопасност на корабите води до необходимост от по-чести ремонти – фактор, който влияе благоприятно на кораборемонтната дейност. Възможност за бъдещо увеличаване капацитета на Булярд корабостроителна индустрия предоставят изискванията на Международната конвенция за контрол и управление на корабните баластни води и утайки, които ще наложат инсталация на нови или пригаждане към нормативната уредба на съществуващите системи на корабите за третиране на баластни води. Булярд корабостроителна индустрия има възможности да извършва ремонт на кораби в широк диапазон по отношение на размера – от малки 5,000-тонни до големи 80,000-тонни кораби. Стремежът на дружеството през 2014 г. е да поддържа заетостта на производствените мощности с кораборемонт, реконструкция на кораби и производство на метални конструкции и корабни секции. Дружеството има възможност да използва свободните площи и складове за отдаване под наем или за друго производство. Ще се реализират приходи и от продажба на неоперативни активи – основно машини и съоръжения.

Пристанищна дейност Тенденциите в пристанищната дейност зависят от икономическата обстановка в света, страната и региона. В световен мащаб се наблюдава увеличаване на транспорта на стоките по вода за сметка на сухоземния. Тъй като пристанищата КРЗ Порт Бургас АД и Одесос ПБМ АД са с регионално значение, дейността им зависи от икономиката на Югоизточния и Североизточен райони на България, активността в строителството и реализацията на инфраструктурните проекти. Дейността на КРЗ Порт Бургас АД се разви в посока нарастване товарооборота на зърнени храни, което е свързано с трайно установена тенденция на увеличение на селскостопанската дейност в Южна и Югоизточна България. Политиката на КРЗ Порт Бургас АД беше насочена към привличане на нови товаропотоци и клиенти и развитие и модернизация на пристанищната инфраструктора. По отношение на генералните товари, усилията бяха насочени към по-голям дял на обработваните по директен вариант като мярка за увеличаване на преминаващия кейовия фронт товаропоток. Дружеството намери възможност да привлича за обработка нови товари – военна продукция, цветни метали и др. Продължават подготвителните работи за стартиране на проекта за разширение на пристанището към морето. Беше извършено и обновяване на претоварната техника. Като отчита потенциала на собствените си ресурси и възможностите, които предлага увеличеният износ на икономиката, през 2013 г. Одесос ПБМ АД разшири обхвата на обработваните товари,  подобри използваемостта на кейовата стена и  предложи нови услуги. Сред целите на Одесос ПБМ АД беше и привличането на нови стратегически клиенти, за което пристанището  разчита на осигурената гъвкавост с различни варианти на обработка, максимално използване на наличните ресурси от техника и бързина на работа. Параметрите на пристанището на Булпорт логистика АД дават добра възможност за бъдещо развитие и благоустрояване. Акваторията е обширна и има достатъчна дълбочина, което дава благоприятни условия за развитие и увеличаване броя на кейовите места и обслужваните плавателни съдове. Металорежещи машини През четвърто тримесечие 2013 г. обемът на поръчките и продажбите се запази на нивото от  същия период на 2012 г. като се наблюдава и известен макар и минимален ръст спрямо 2012 г. По отношение на броя продадени машини ръстът е съществен – общо са произведени и продадени 741 машини – 35 повече от 2012 г. Съпоставянето на двете цифри говори за ориентация на клиентите към по-малки  и по-евтини машини. Тази тенденция се дължи на влошените пазари в основните западноевропейски страни, които са наши основни клиенти. Въпреки набелязването на по-положителна тендинция в сферата на икономиката и потреблението като цяло в края на 2013 г., очевидно ще мине известно време докато тази тенденция се прояви и в сферата на инвестиционните стоки. Свиването  на  пазара в западноевропейските страни, особено характерно за първата половина на годината, насочи усилията на ръководството към  разработване  и разширяване на  пазари  за машиностроителната  ни продукция в страните от Източна Европа и Латинска Америка. Производство и ремонт на електромотори и хидрогенератори Приходите на ИХБ Електрик АД за 2013г. са в размер на 4,5 млн.лв. Отчетеният спад спрямо същия период на 2012г. е основно в приходите от услуги и ремонтни дейности и е резултат от по-ниската инвестиционна активност в България на дружествата от енергийния сектор. ИХБ Електрик провежда активна маркетингова политика в Европа, Турция, Индия, страните от бившите югославски републики и работи активно за навлизане на външни пазари. Като резултат от тези усилия през 2013 г. бяха доставени 4 хидрогенератора за два ВЕЦ в Турция, като в края на годината бяха подписани договори за доставка на нови четири хидрогенератора за Турция. В началото на 2014 год. Дружеството подписа договор за производство, доставка и супервизия на монтаж и пуск на 3 броя хидрогенератори за ВЕЦ в Абхазия.

Свързани компании:

Индустриален Холдинг България АД(IHB)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:20 | 31.08.22 г.
fallback