Поскъпването на горивата през последните седмици предизвика безпокойство у граждани и фирми. От „Лукойл България” преди дни предложиха мерки за понижаване на цените и посочиха, че работят почти без печалба.
Попитахме и други петролни компании, работещи у нас, за кратък коментар по въпроса имат ли възможност при сегашната ситуация на международните пазари и състоянието на вътрешния пазар да намалят цените на горивата на своите бензиностанции.
От ръководството на „Петрол” АД посочиха, че в настоящата ситуация няма как да намалят цените на горивата на своите бензиностанции. От компанията посочват, че продължават да работят на брутен марж между доставна и продажна цена на горивата от около само 13 ст./л (7-8%).
От дружеството коментираха още, че по тяхна преценка (тъй като нямат конкретни данни за финансовите показатели) при другите фирми от бранша едва ли би могло положението да е много по-различно - и по всяка вероятност всички работят с брутен марж под 10%.
Трябва да се има предвид, че FOB-цената на бензина на международните пазари напоследък е около 1200 долара/т и към нея трябва да се добави акциз и други данъци, уточниха от нефтената фирма.
Пазарът на дребно на течни горива в България е доста конкурентен, а що се отнася до вноса на едро, то много фирми имат възможност да внасят и го правят, включително и ние, заявиха още от ръководството на „Петрол“ АД.
Те потвърдиха становището си, че трудно някоя от фирмите с бензиностанции би си позволила, особено при сегашната обстановка на пазара, по-голямо вдигане на цените от 2-3 ст./л спрямо останалите. Причината е, че тогава стоката й ще стане непродаваема.
Ръководството на Shell България обясни, че пазарът на горива в България не може да остане изолиран от тенденциите, които се наблюдават на международните петролни пазари. Затова промените в международните котировки на петрола и на петролните продукти се отразяват директно и върху цените на горивата в България, които се образуват на пазарен принцип.
„Съществуват обективни причини - непрекъснато нарастваща нужда от енергия, растящи цени на суровините, данъчни тежести - които поддържат цените на горивата в цял свят на относително високи нива. И за съжаление, едва ли можем да очакваме сериозно движение в посока на намаление на българския пазар ”, казаха от Shell.
Попитани за становището им по въпроса за цените на горивата у нас, представителите на "OMV България", Rompetrol и "ЕКО България" се въздържаха от коментар.
Свързани компании: