Софарма АД отчита 4,6% спад на консолидираната печалба за 2011 г. до 39 млн. лв., показва отчетът на дружеството, публикуван чрез БФБ-София. Тя е по-ниска от неконсолидирата печалба за 2011 г., която е 40,7 млн. лв.
Само за последната четвърт на 2011 г. консолидираната печалба е 9,4 млн. лв., като се увеличава със 116% на годишна база.
Консолидираните продажби през 2011 г. се увеличават със 7,7%, или с 46,5 млн. лв., до 650 млн. лв. за 2011 г. Само за последната четвърт на годината увеличението е с 12% до 180 млн. лв.
Увеличението се дължи основно на покачване при продажбите на стоки с 42 млн. лв., които достигат до 408,5 млн. лв. през 2011 г. спрямо 366,5 млн. лв. през 2010 г., както и ръст от 3 млн. лв. при продажбите на готова продукция, които достигат до 236,9 млн. лв. през 2011 г. спрямо 233,9 млн. лв. през 2010 г.
Приносът на продажбите в България към консолидираните приходи от продажби през 2011 г. възлиза на 71%, като се увеличават с 46,2 млн. лв., или с 11%, до 456 млн. лв. през 2011 г. спрямо 409,8 млн. лв. през 2010 г. Според данни на IMS Heаlth за периода януари-ноември 2011 г. българският фармацевтичен пазар достига 1,9 млрд. лв., в т.ч. 1,65 млрд. лв. аптечен пазар. Софарма АД заема 5% от обема на аптечния пазар в стойност и 13% от продажбите в натурално изражение.
Позициите на основните конкуренти на дружеството на територията на страната са както следва: Actavis - с дял 8% (17% в бр.), Glaxosmithkline – 7% (3% в бр.), Novartis – 6% (6% в бр.), Sanofi-Aventis-Zentiva – 5% (4% в бр.), Roche—5% (1% в бр.), Servier – 5% (3% в бр.), Astra Zeneca – 4% (1% в бр.), Pfizer – 3 % (2% в бр.), Bayer – 3 % (3% в бр.).
Сред дистрибуторите на лекарства дъщерното Софарма Трейдинг АД има относителен дял от 22%, като заедно с Phoenix/Libra (дял 21,6%) и Sting (20,9%) заемат водещи позиции на националния фармацевтичен пазар.
Групата на Софарма извършва дейността си в три основни направляния, а именно производство на фармацевтични продукти, включително медикаменти, основно генерични, субстанции на растителна основа и хранителни добавки, което се извършва основно от Софарма АД и в по-малка степен от производствените му дъщерни дружества, включително Българска Роза – Севтополис АД и Унифарм АД в България, ОАО Витамини в Украйна и Иванчич и Синове д.о.о. в Сърбия.
Също така групата развива дистрибуция на фармацевтични продукти, медицински консумативи, санитарни материали, витамини, хранителни добавки и козметика, което се извършва главно от Софарма Трейдинг АД в България и Бриз СИА в Латвия.
Групата осъществява и производство и дистрибуция на нефармацевтични продукти, основно медицински консумативи като спринцовки и други материали за еднократна употреба в медицината, което се извършва главно от Момина Крепост АД, както и други допълнителни дейности към производството на фармацевтични продукти и дистрибуцията на фармацевтични продукти.
Към 31 декември 2011 г. средносписъчният брой на служителите в групата на Софарма е 3 996 души (при 3 654 за 2010 г.). Средносписъчният брой на служителите в Софарма АД за 2011 г. е 1848 (при 1775 през 2010 г.) , а в Софарма Трейдинг АД е 700, като се запазва броя спрямо 2010 г.
"Разходите за персонал (с дял 11% в общите) нарастват с 11,8 млн.лв., или 22%, достигайки 65,2 млн.лв. през 2011 г. спрямо 53,4 млн. лв. през 2010 г. Общият ръст на тези разходи се дължи на увеличения брой служители (основно дължащо се на консолидацията на Унифарм АД), повишаването на възнагражденията на наетия персонал, допълнителните възнаграждения за мениджърския екип на дружеството, гласувани на ИОСА в края на годината, както и на допълнителното материално стимулиране на персонала на Софарма под формата на ваучери за храна, следствие на сключен договор с лицензиран оператор", се казва в междинния доклад на компанията.
За последните 12 месеца акциите на Софарма АД поевтиняват с 38% до 2,79 лв. за акция и 368 млн. лв. пазарна капитализация. През периода е разпределен и брутен дивидент от 0,085 лв. за акция.
Свързани компании: