Асен Христов има 15-годишен опит на висши ръководни длъжности. Бил е председател на Съвета на директорите на “Евробанк” АД (1997 – 2000); Председател на Съвета на директорите на “Старком Холдинг” АД (1996-2006); Председател на Надзорния съвет на “ЗД Евроинс” АД (2000 - 2007), от 2005 година е председател на Съвета на директорите на “Скандинавия моторс” ЕАД, а от 2006 – и на “Евро - финанс” АД. Христов е председател на Надзорния съвет на „Еврохолд България” от 2006 г.
Христов има магистърска степен по физика от СУ “Св. Климент Охридски”, специализирал е в Института за ядрени изследвания, гр. Дубно, Русия. Преминал е специализация по мениджмънт към Open University – London. Владее руски и английски език. Вицепрезидент е на Българската федерация по лека атлетика.
Разговаряме с Асен Христов във връзка с осъщественото увеличение на капитала на Еврохолд България АД. В интервюто са използвани основно въпроси на коментатори от форума на Investor.bg.
- Г-н Христов, какви са бъдещите планове на Еврохолд България? Реализираното увеличение на капитала беше първата стъпка към листването на дружеството на чужда борса. До края на юни предстои да бъдат обявени подробностите, но решението вече е взето и плановете са листването да бъде осъществено до края на годината. Проучването ни показа, че при стария размер на капитала от 62,5 млн. лв. и съответстващия му фрий-флоут листването на чужда борса нямаше да бъде така успешно и това е една от причините да увеличим капитала. Причината за излизането ни в чужбина е, че ликвидността на БФБ-София е недостатъчно висока и за да защитим интересите на акционерите си, предприемаме тази стъпка. - Защо не направихте обратно изкупуване, за да ограничите спада в цената на акцията в последните години? Когато кризата започна, имаше много репа срещу акции на Еврохолд България и съответно се появиха много продавачи, които оказваха натиск да направим обратно изкупуване. Но ние се въздържахме, защото не трябва с парите на акционерите, предоставени ни за развитие на бизнеса, да спасяваме спекулантите. В началото на 2009 г. банките продадоха около 2 млн. акции на цена под 1,7 лв. Така се появи втора група спекуланти, а именно купувалите на цени между 0,9 и 1,5 лв./акция с надеждата за бърза продажба в рамките на 3-4 месеца с добра печалба. Техният кръгозор беше краткосрочен и тъй като през 2009 и 2010 г. определено борсата не беше най-ликвидното място и цената на акцията не тръгна нагоре, започна търговия в рейндж, където всеки от придобилите продаваше на някой друг. Мажоритарят и свързани с него дружества се намесиха на пазара един път, като това е случаят, когато имаше опасност голям пакет да срине цената на акцията през есента на 2010 г. Дори в бъдеще не предвиждаме обратно изкупуване от самия Еврохолд. В бъдеще основните акционери в Еврохолд, а именно мажоритарят и инвестиционните фондове, предвиждат подкрепа на акцията, като очакваме и появата на нови инвеститори, което допълнително ще окаже подкрепа на пазара. - Кога ще е следващото увеличение на капитала? Може би при листването ни на чужда борса ще осъществим и ново увеличение на капитала, което допълнително да осигури ликвидност на акцията. - При едно евентуално увеличаване на рейтинга на България тази година да чакаме ли партньор за лизинга от ранга на Дойче банк? Измина много време от сключването на тази сделка, но ако има увеличение на рейтинга ще опитаме да я подновим. - Има ли проявен интерес за стратегическо партньорство от страна на сериозни международни играчи в някое от бизнес направленията на холдинга, било чрез продажба на сериозен дял, опция за закупуването на бъдещ такъв или замяна на акции? Има проявен интерес, никога не сме отказвали разговори, но не сме на етап на конкретно споразумение. - Набраният капитал ще позволи ли на лизинговото направление да се развие на практика в Румъния и Македония, в случай че мениджмънтът намира момента за подходящ?
Вече имаме лизингови дружества в тези страни и част от набрания капитал ще бъде използван там. - Какво става с инвестицията в Сърбия, след като тамошният регулатор забрани на Еврохолд да придобие повече от 10-те % в "Таково Осигурание", придобити срещу 3,65 милиона евро? Забраната да придобием повече от 10% беше свързана с това, че към края на 2008 г. Евроинс Иншурънс Груп нямаше необходимите три годишни счетоводни отчети, сега ги има и в момента в плановете ни влиза придобиването на застрахователя в Сърбия, като единственото ограничение пред преговорите е цената. - Какво е положението и какви са плановете след купуването на застраховател с лиценз, но без дейност в Турция?
Плановете в Турция са замразени. За да се започне дейност в Турция, трябва да се осигури голям ресурс и стратегически партньор, защото капиталовите изисквания и спецификите на пазара са големи. - През 2007 г. щеше да се навлиза в Украйна, а след това и в Русия.... Някакво развитие в тази насока? Това бяха идеи в съответствие с обстановката тогава, в момента ситуацията е различна и се гледа рентабилността и едно навлизане на тези пазари би било нерентабилно. - Какво е планираното разпределение между секторите застраховане, лизинг и автомобили на набраните 46 млн. лв. от увеличението на капитала? Както е записано в проспекта, средствата са за поддържане на съществуващите бизнеси. Ориентировъчно съотношението е 50:30:20 между застраховане, лизинг и продажба на автомобили. - Какъв е процентът на записани нови акции от несвързани с Еврохолд и Старком холдинг дружества и физически лица?
От общо 46 млн. лв. около 9 млн. лв. са записани директно от лица извън Старком холдинг, а други 2 млн. лв. са записани индиректно, като Старком холдинг АД е продал налични акции, като срещу тях е записал от новите. Общо около 11 млн. лв. са от лица извън Старком холдинг. Нито един застраховател, лизингова компания или автодилър, свързан с Еврохолд, не е записал акции. (Вече е публикуван пълен списък на записалите акции - бел. ред.). - Записали ли са дружества от структурата на Еврохолд облигации, емитирани от Старком Холдинг през април 2011 г.? Ако да, какъв процент от емисията? Не са записвали. - Старком холдинг ще дължи около 2 млн. за лихви на година по облигационната си емисия. Ще се разчита ли изцяло на дивиденти от Еврохолд за покриване на тези задължения? Не. - Какво влияние върху разходите на Евроинс ще има прилагането и внедряването на изискванията на директивата Платежоспособност 2 (капитал, ИТ проекти, процеси)? Ще изисква увеличаване на резервите, което пряко намалява печалбата. - Електронна полица - кога? Очаквам да стане факт през юни тази година, но зависи и от законодателни стъпки. - Какъв е рискът, поет от Евроинс във връзка със застраховането на облигационната емисия на Интеркапитал? Какъв е най-лошият вариант и какъв - най-вероятният вариант? Към момента емисията е около 4 млн. евро, като срещу нея има заложени 8 000 кв. м от комплекс Марина Кейп в с. Ахелой на Черно море. Евроинс ще загуби само ако обезпечението не може да покрие цялата емисия. Главницата по облигационната емисия ще се погасява на части и размерът й ще намалява с времето. - Какво позволи на Старком да се финансира на 6,5% - с 3 пункта под лихвения %, дължим по емисията облигации на Авто Юнион Груп. Ще се преструктурира ли облигационната емисия на Авто Юнион Груп? Двете емисии са издадени при различни пазарни условия. Лихвата по облигацията на Старком холдинг АД е 6,5%. Облигационната емисия на АЮГ няма да се преструктурира. - Колко автомобила ще трябва да се реализират през 2011 и 2012 вследствие на изтекли договори за оперативен лизинг? Какви са каналите за реализация? Какъв е статутът на договорите за оперативен лизинг с големите корпоративни клиенти (Кока Кола, Загорка, Каменица) - ще бъдат ли подновени изтичащите през тази година? Големите корпоративни клиенти правят търг за всяка поръчка. Разчитаме на това, че Евролийз в повечето случаи предоставя по-добри условия благодарение на синергията в групата между застраховател, лизинг и дилър.
- Какво е планирано за имотите, притежавани от Авто Юнион Пропъртис, включително времеви хоризонт? Стратегията е продажба, а времевият хоризонт зависи от пазара. - Еврохолд отворени ли са за инвестиции в земеделието? Еврохолд България притежава дял от Булленд инвестмънт АДСИЦ, който инвестира в земеделска земя. - Може ли да очакваме получаване на дивидент от Еврохолд? На този етап не може да се планира. - Към момента холдингът има ли задължения, които поради една или друга причина не са отразени в годишния консолидирания баланс за 2010 г.? И ако отговорът е "да", на каква стойност възлизат? След изваждането на Авто Юнион Груп извън групата, Авто Юнион АД остана солидарен длъжник по облигацията на АЮГ, на тази облигация трябва да се гледа като вътрешногрупово задължение, защото 70% е записано от дружества на Еврохолд. - Планира ли се среща с инвеститорите, каквато е имало в предишни години? Да, през 2011 г., след утвърждаване на плановете за чужда борса. - На какво се дължи значително по-доброто представяне при лизинговите дружества на Еврохолд от тези на целия пазар на лизинг в България?
Всички лизингови компании търпяха загуби през 2009 г., поради реализацията на загуба на събраните обезпечения. Поради специфичната ни дейност, а именно че Еврохолд има в структурата си и подхолдинг за продажба на автомобили, ние успяхме по-бързо, а в някои случаи и на по-добра цена, да реализираме през нашата дилърска мрежа върнатите автомобили. Оттам дойде и по-малката ни загуба.
Свързани компании: