Комисията за финансов надзор (КФН) прие проект за изменение и допълнение на Наредба № 38 за изискванията към дейността на инвестиционните посредници (Наредба № 38), приет на първо четене от комисията по предложение на управление „Надзор на инвестиционната дейност”.
Измененията касаят инвестиционните посредници - банкови и небанкови, и частично управляващите дружества. Предложението отчита предложенията за промени в Наредба № 38, направени от БАЛИП, БАУД и АББ и представяни пред КФН в последните 12 месеца, изтъкват от надзорния орган.
Промените правят съществени стъпки в посока облекчаване на условията за сключване на сделки с финансови инструменти (включително чрез дистанционни способи) и оптимизират организацията на дейност при инвестиционните посредници и управляващите дружества (ограничаване на редица бюрократични процедури, рационализиране на вътрешния и външния документооборот и отчетност, което предполага икономия на ресурси и възможност за концентрация на дейността върху съществените аспекти на предоставяне на инвестиционни услуги и по-доброто обслужване на клиентите), посочват от регулатора.
Промените целят и облекчаване на контакта с чуждестранни инвеститори и равнопоставеност на българските инвестиционни посредници и управляващи дружества при конкурентни отношения с други участници от държави - членки на ЕС, добавят от комисията.
Основните промени са в следните насоки:
1. Облекчаване на реда за сключване на договори за предоставяне на инвестиционни услуги чрез дистанционен способ - чрез използване на електронен подпис; чрез подписване на договори пред нотариус и чрез представяне на доказателства за открита банкова сметка в дължава - членка на ЕС или ЕИП, чийто титуляр е клиентът.
2. Облекчаване на режима за одобряване на рекламни материали, без да се накърнява задължението същите да се пазят в архива на съответните дружества и да бъдат обект на вътрешно одитиране и проверка, както и на достъп от КФН.
3. Облекчаване на работата на звеното за вътрешен контрол в инвестиционния посредник или управляващото дружество: разтоварване на вътрешния контрол от редица ненужни заверки на документи, които не спомагат за сигурността на документооборота и ефективния контрол на бизнес процесите, отмяна на задължителните инструктажи от вътрешния контрол към служителите, отпадане на седмичните проверки и заместването им с месечни.
4. Облекчаване на работата на звената за управление на риска и вътрешен одит, като се увеличава периодът, в който следва да се представят доклади за дейността на звеното пред управителния орган на дружеството. Това би позволило изготвяне на независима, достоверна и цялостна оценка на отделните видове риск, които имат отношение към дейността на съответното дружество, включително на тяхното влияние и прецизиране на мерките за управлението им.
5. Облекчаване на системата за водене на отчетност и осигуряване на възможност да не се извършва ежедневно разпечатване на хартиен носител на водените дневници. Предлага се дневникът да се води на електронен носител, подписан с електронен подпис, което би дало възможност за: оптимизиране на вътрешната информационна система и съхраняване на данни, както и въвеждане на електронен подпис с цел гарантиране достоверността на информацията, невъзможност за нейната промяна или изтриване и нейното своевременно и сигурно предаване от клоновете и офисите на съответното дружество към неговата централа.
6. При подаване на нареждания от клиенти чрез дистанционен способ за комуникация се предлага да се извършва запис на телефонните разговори, което е удачна практика от надзорна гледна точка и с оглед извършвания вътрешен контрол и одит в дружеството, съответства на добрите европейски практики и обсъждани на европейско ниво изменения на MiFID.
7. Да се забрани приемане на плащания в брой от клиенти за представените им инвестиционни и/или допълнителни услуги, надвишаващи сумата от 15 000 лева или равностойността им в чужда валута. Това ограничение би облекчило работата на съответните дружества предвид липсата на възможност да се държат големи суми на каса, а също би завишило сигурността при разплащанията, защото винаги ще се използва кредитна институция. Създават се и повече гаранции при спазване изискванията на ЗМИП и ЗМФТ и е налице съответствие със Закона за ограничаване на плащанията в брой.
8. Допълване на хипотезите, при които не могат да се съвместяват функции от едно лице, за да не се допуска конфликт на интереси.
9. Други облекчения: отпадане на изискването за представяне в КФН на сертификат за противопожарна безопасност за използваните помещения; при банкови инвестиционни посредници със значителна клонова мрежа, в част от която не се извършва дейност като инвестиционен посредник, уведомлението до КФН за откриване на нов клон да касае само там, където ще се извършва инвестиционна дейност и др. Измененията ще бъдат съгласувани със заинтересованите лица - БАЛИП, БАУД и АББ, уточняват от КФН.