fallback

ФеърПлей Пропъртис: Вече разчитаме на три източника за продажба на апартаменти

АДСИЦ-ът продължава политиката си за намаляване на задлъжнялостта, но увеличава инвестициите в комплекса Санта Марина до 10 млн. лв. през тази година

10:38 | 28.04.11 г.
Автор - снимка
Създател

Санта Марина. Снимка: santamarina.bg

От началото на годината ФеърПлей Пропъртис е сключило над 20 предварителни договора за продажба на апартаменти в комплекса Санта Марина край Созопол, заяви  изпълнителният директор на АДСИЦ-а Маню Моравенов в отговор на въпрос на Investor.bg по време на пресконференцията след проведеното вчера редовно Общо събрание на дружеството. Моравенов уточни, че голяма част от договорите са сключени през април, като резултатите за първото тримесечие на годишна база са се влошили. През първото тримесечие на 2010 имаше продадени точно 20 апартамента в комплекса Санта Марина. Засега 2011 се очертава като доста тежък край на кризата за нас, ако е изобщо такъв, сподели той. В Банско продажбите на апартаменти от началото на годината са 6 (при 4 за цялата минала), благодарение на подхода към потенциалните купувачи и гъвкавата ценова политика. В Черноморец пък, където от тази година са започнали продажби, име вече две такива.

Моравенов окачестви стратегията на АДСИЦ-а през тази година като консервативна, насочена основно към комплекса Санта Марина край Созопол и много малка част към Паничище (в Рила), включваща предоговаряне на главнични плащания и осигуряване на средства основно от продажба на апартаменти. При добро развитие на нещата има няколко допълнителни възможности, свързани с проектите в Пловдив и София – евентуално реализация на някой от тях, допълни той. Новото в програмата през 2011 е пускането в продажба на апартаменти от завършената сграда в Черноморец и оптимизирането на продажбите в Банско. Т.е. вече разчитаме на три източника за продажба на апартаменти, а не, както досега, само на Санта Марина, посочи Моравенов.

През тази година се предвиждат инвестиции в Санта Марина на стойност 10 млн. лв., при 8 млн. през миналата. 600 хил. лв. ще бъдат инвестирани за довършване на първата сграда в Паничище, която трябва да бъде завършена до края на годината.

Финансирането на инвестиционната програма ще дойде от продажби на апартаменти. Допълнителен ресурс ще бъде осигурен от една от сградите в Черноморец, където вече са стартирали продажбите.

Не се планират нови кредити – евентуално в края на годината, но само при наличието на нови проекти. Не се предвижда и увеличение на капитала – не е реално при сегашната пазарна конюнктура и цени на акциите, заяви Моравенов.

През тази година се предвижда запазване на постъпленията от продажби в Санта Марина, като има известни очаквания за повишаване на продажните цени, но не може да се ангажираме твърдо, каза той. През 2011, освен в апартаменти, ще инвестираме в четвърти етап на комплекса Санта Марина, включващ ресторанти и басейни на изключително атрактивно място с хубава гледка. Предвижда се по-нататък и пети етап, заяви Моравенов.

Сезонът в Банско не беше лош, но поради голямото предлагане цените са ниски, което води по-малко платежоспособни туристи - основно гърци и румънци, доста македонци, малко руснаци и поляци. Хотелът Иван Рилски в комплекса през изминалия сезон бе на нулата, при половин милион лева загуба през предходния, каза той. В Банско новият подход при продажбите се изразява в промоционални пакети, включително и такива, включващи покупка на комплект апартаменти на морето и в планината.

На проведеното Общо събрание, акционерите на ФеърПлей Пропъртис АДСИЦ гласуваха, както се очакваше, за брутен дивидент за 2010 г. в размер на 98% от финансовия резултат за разпределение (при минимално изискване по закон от 90%), или 112 хил. лв. - 0,002 лв. бруто на акция (0,0019 лв. нето). Акционерите на дружеството одобриха и предложението до облигационерите за промяна на част от условията по облигационната емисия, издадена от АДСИЦ-а. То предвижда удължаване срока на емисията с 36 месеца с въвеждане на амортизационен план и повишение с половин процентен пункт в минималния размер на лихвата. Продължава политиката на дружеството за намаляване на задлъжнялостта му. През тази година АДСИЦ-ът ще погаси 5,7 млн. евро кредити, след като в предните две години погаси също по около 6 млн. евро. Останалите 7,7 млн. евро кредити, дължими през 2011, са в процес на отсрочване, като за 4 млн. от тях такава договореност вече е постигната, каза Маню Моравенов. Голяма част от облигационерите са и акционери, така че това преструктуриране не би било предложено, без да се водени предварителни разговори. Групата вече е имала две успешни предоговаряния на облигационни емисии, впоследствие погасени навреме, посочи той.

Търсим баланс между интересите на облигационерите и акционерите, изтъкна изпълнителният директор.

Връщането на ФеърПлей Пропъртис АДСИЦ в имотния индекс на БФБ – BGREIT, не е самоцел, отговори Моравенов на въпрос на Investor.bg дали мажоритарят в АДСИЦ-а би увеличил free-float-а му (критерий за попадане в индекса), за да подпомогне този процес. През март дружеството отпадна от BGREIT въпреки продажбите на мажоритаря.

Според него дългосрочната стратегия на мажоритарния собственик - ФеърПлей Интернешънъл АД, е постепенно да разпръсква собствеността, но при сегашните ниски цени не е оправдано да се продава. Той смята, че рано или късно дружеството ще се завърне в индекса.

Въпреки някои позитивни сигнали, през първата половина на годината трудно ще има реално раздвижване на имотния пазар като цяло. Обръщане на тренда на цените може да има евентуално в края на 2011 и началото на 2012, смята Моравенов.

Имотният пазар обаче все още има много потенциал, тъй като у нас бумът не доведе до значителни изкривявания, както в други страни. Доказателство за това е комплексът Санта Марина, който продължава да се развива, посочи той.

В следващите години не се предвиждат инвестиции в парцелите, придобити от ФеърПлей преди кризата, с изключение на тези в Паничище (с много малки темпове) и евентуално Пловдив, където се водят активни преговори с потенциални наематели, приходите от които наеми биха обезпечили инвестициите.

Ако пък се стигне до продажба на имота в Пловдив, то средствата ще бъдат насочени към Санта Марина или пък ще се използват за намаляване на дълга на дружеството. В края на септември 2009 ФеърПлей Пропъртис продаде право на строеж върху една трета от проекта „Търговски парк Тракия“ в Пловдив на веригата супермаркети Лидл.

Свързани компании:

ФеърПлей Пропъртиc АДСИЦ(FPP)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:41 | 13.09.22 г.
fallback