За първите 10 дни на 2011 г. BGTR30 се е повишил с 2,53% до 311,2 пункта, а SOFIX отчита спад с 0,17% до 361,73 пункта.
Основните разлики между двата индекса са, че BGTR30 е с равни тегла на включените в него компании (по 3,33%), докато SOFIX е претеглен на база капитализация на свободно търгуваните книжа и Софарма АД има 15% дял (за 10-те дни на 2011 г. отчита ръст с 0,28%), а Химимпорт над 10% (за 10-те дни на 2011 г. отчита спад с 0,6%).
Друга основна разлика е, че SOFIX представя само 15 компании, а BGTR30 представя 30.
Например широкият борсов индекс в САЩ S&P 500 отдавна задмина Dow Jones като основен измерител за състоянието на фондовия пазар.
Dow Jones от своя страна има методология като на българския BG40, тоест той е ценово претеглен и компания с единична цена на акция от 100 долара има 100 пъти по-голяма тежест от такава с единична цена на акция от 1 долар.
У нас КРЗ Одесос има цена за една акция 94,81 лв. и тежи почти 200 пъти повече в индекса от Фонд за недвижими имоти България АДСИЦ, който е с цена на акция от 0,583 лв. Разликата е абсурдна, защото ФНИ има 35 млн. капитализация, а КРЗ Одесос - 55 млн. и разликата им не е толкова голяма, още повече, че свободно-търгуваемият дял акции е по-голям при ФНИ България АДСИЦ.
SOFIX е основен индекс на БФБ-София вече над 10 години - от 20 октомври 2000 г.
Той обаче неминуемо ще си загуби официалната позиция на лидер, защото рано или късно някоя от големите компании в него ще му повлия деформиращо.
Това, което SOFIX не отразява от началото на 2011 г., а BGTR30 отразява, и то с равни тегла, са ръстовете с 31% от по позицията на Холдинг Пътища АД, с 11% при ФНИ България и с 29% при Трейс груп холд.
Още през 2007 г. битката за по-голяма представителност между SOFIX и BGTR30 бе крайно оспорвана. В подреждането, съставено според мненията на брокери и анализатори, BGTR30 и SOFIX заеха първо място с по 5 гласа. Двама от запитаните обаче гласуваха първото място и на двата индекса, с уточнението че BGTR30 може би ще се наложи след година, тъй като в момента не му достига история.