Днес акциите на Мостстрой АД се понижават с 90%, а тези на Холдинг Пътища АД - с 30%, след като вчера първото дружество обяви, че е пред несъстоятелност.
Запитахме анализатори и фонд мениджъри как оценяват новината за Мостстрой и как тя ще се отрази на други дружества, търгувани на БФБ-София.
Владислав Панев, председател на Съвета на директорите на УД Статус Капитал
Логично е и цената на Холдинг Пътища да се понижава рязко, защото проблемите пред тази компания не са много по-различни, особено след загубата на мажоритарния контрол над три ключови дружества. Очаквам загуба на доверието и в други компании с некоректни собственици, но това е нормалният път, който трябва да извървим, за да станем (евентуално) нормална борса.
Трябва да стане ясно, че с отварянето на международните пазари инвеститорите имат много повече възможност за влагане на парите си и не биха го направили на пазар, в който нямат доверие в мажоритарите и в прилагането на нормативната уредба.
Христо Владимиров, анализатор в ИП Ти Би Ай Инвест
За мен лично тази новина не е изненада. Въпреки че дружеството действително е силно задлъжняло и работи на загуба, причината за този край е по-скоро в поведението и волята на мажоритарния собственик. При всички случаи това, което наблюдаваме около ХДПАТ и Мостстрой, не говори добре за българския капиталов пазар и по никакъв начин не работи в посока възстановяване доверието на инвеститорите, особено на чуждестранните.
На пазара има и други компании с висока задлъжнялост, но в повечето случаи излизането от тази ситуация зависи както от добронамереността на кредиторите, така и от волята на мажоритарните собственици. Там, където задлъжнялостта и лошите финансови резултати се дължат на целенасочено източване на компаниите, е по-вероятно да се стигне до несъстоятелност. В другите случаи по-скоро ще се стигне до споразумения, включващи разсрочване на задълженията, през което време икономиката вероятно ще излезе стабилно от кризата.
Борислав Ников, анализатор
Новината за подадените от Мостстрой и негови дъщерни дружества зявления за обявяване в несъстоятелност едва ли може да бъде оценена по друг начин освен с една дума: лоша. Факт е, че дружеството има доста голяма задлъжнялост и причините за несъстоятелността не се коренят само в кризата и забавените плащания от държавата, а са и в „техния телевизор“.
Тази новина няма как да не се отрази и на други дружества с висока задлъжнялост – след този прецедент банките ще ги кредитират още по-трудно, а акциите им ще се възприемат като още по-рискови и е твърде вероятно част от инвеститорите да се отърват от тях, както се получава днес с акциите на Холдинг Пътища.
Александър Пеев, портфолио мениджър в УД Съгласие Асет Мениджмънт
Днес има интересна възможност да проследим какво може да се случи с една спекулативна акция на БФБ след подобна новина. Новината по-скоро не е изненадваща, интересно е това до какви спадове може да доведе ниската ликвидност за спекулативните акции. Многократно съм казвал, че цените на най-ликвидните ни компании са порутени все едно са в несъстоятелност. Ето какво бихме очаквали, ако те наистина изпаднат в подобна ситуация. И всичко пак доказва колко далеч е БФБ от един ефективен пазар.
Като цяло новината за Мостстрой и Холдинг Пътища относно колко приходи биха събирали през следващите 4 години и колко не биха на българска територия изобщо не ме учудва и тя е известна още от последните парламентарни избори. За никого не е тайна кои пътни компании около кои политически кръгове седят, а пътният бизнес в България е ясно, че е силно зависим от държавата.
Ако през последните месеци човек следи кои пътни компании печелят проекти редовно и кои не, сам ще установи връзката, дори без да е необходимо да дебне информация от някой свой познат, свързан с власт, защото в България и на капиталовия пазар тази порочна практика продължава, а и действа в пълна сила.
От цялата тази драма с цените на Холдинг Пътища и Мостстрой, единствено другият пътен играч – Трейс Груп, може да спечели, защото дадените му проекти, работата и приходите се множат.
Развигор Христов, инвестиционен консултант в ПОК Бъдееще
Допълнителен удар към ниското ниво на доверие към капиталовия ни пазар.
Иво Толев, управляващ партньор в Ултима капитал мениджмънт
Това, което се случва в момента дава достатъчно категоричен отговор за отношението на акционерите към подобни компрометирани дружества и техните собственици. Неприятното е, че белега остава върху целия пазар.
Високата задлъжнялост не е основен критерии. При правилен мениджмънт тя може да даде добър ливъридж. По-важното е дали конкретната компания успява да плаща редовно задълженията си. Например, има компании с ниска задлъжнялост, но прекалено компрометирани на ниво мажоритарен собственик и с липса на достатъчни парични потоци.
Бончо Иванов, портфолио мениджър в ОББ Асет Мениджмънт АД
През последните две години всички анализатори обръщаха внимание на оценката за възможността за преход на едно дружество през кризата, т.е. дали ще оцелее. Е можем да кажем, че капиталовият ни пазар прави още една крачка в съзряването си, защото до този момент обявяваните компании в несъстоятелност не бяха натоварени със сантимента и очакванията на толкова много все още “практически учещи” се инвеститори. Много от тях вероятно теоретично са съзнавали какво ще се случи, но понякога връзката между “привързването” във всичките му форми и трезвата преценка започва да се губи. Определено можем да кажем, че знаци за това какво ще се случи имаше достатъчно. От друга страна няма как случващото се да не се отрази на други публични компании, за които инвеститорите “теоретично” съзнават, че може да има бъдещи проблеми. Това отново е част от узряването, което ще доведе до отпадането на “стадния принцип – всичко, което хвърчи, се яде”. Вече все по-изявено имаме падащи и качващи се компании, както при спад на индексите, така и при техния ръст. Това говори за обоснован подбор и за все пак някакъв интерес на нисколиквидната ни борса.
Цветослав Цачев, ръководител отдел анализи в ИП Елана Трейдинг (публикувано в блога на посредника)
Новината за несъстоятелността на Мостстрой има изключително силен ефект върху цената на акция в четвъртък. Появата на търсене на ниски нива около 15-17 ст. е понижение с почти 90% от цената на затваряне през предходния ден. Отчетът на компанията за второто тримесечие показва наличието на значителни задължения към банки и контрагенти. Капиталът на практика е бил нулев към средата на годината, тъй като натрупаните загуби са заличили резервите и основния капитал на дружеството.
Заемите към банки надхвърлят 20 млн. лв., ако към тях прибавим и текущата част от нетекущите задължения. Значителни по обем са и задълженията към доставчици. Срещу тях стоят основно нетекущи активи, така че събирането на вземания от клиенти, по заеми или довършване на производството няма да са достатъчни за удовлетворяване на кредиторите. Това неравновесие в структурата на баланса няма да позволи възстановяване на компанията без значителна капиталова инжекция.
Отражението на новината върху пазара се оказа доста ограничено. Спад отчетоха и акциите на Холдинг Пътища, което се дължи на свързаността на двете компании и това, че холдинга е един от кредиторите на Мостстрой със сравнително малки суми. Свободно търгувания капитал на Мостстрой е 21% според последния отчет, като загубите на акционерите с под 5% от капитала са в размер общо на 1.5 млн. лв. при спад на цената от 1.50 лв. до 0.18 лв.
Банките, към които Мостстрой има кредити, са Уникредит Булбанк, ОББ, Първа инвестиционна банка и UBS – Швейцария. От тях само ПИБ е публична, като в последния отчет се споменава за кредит за оборотни средства в размер на 1.1 млн. евро плюс предоставен условен кредит за обезпечаване изпълнението на задълженията на Мостстрой по издадени банкови гаранции.
*Мненията са с аналитичен характер и не представляват предложение за покупко-продажба на ценни книжа *Допълнено с мненията на Цветослав Цачев и Бончо Иванов
Свързани компании: