В рамките на спора с Qatar Airways европейският производител Airbus е отменил останалите поръчки от авиокомпания за широкофюзелажните самолети A350. Според източници от индустрията става дума за всички самолети, които все още не са доставени на авиокомпанията на арабското емирство Катар. Говорител на най-големия производител на самолети в света е отказал да коментира случая пред Ройтерс.
В края на юни Airbus все още предвиждаше доставката на 19 екземпляра от дългокрилия A350-1000 на катарците. Двамата авиационни титани от месеци водят рядко срещана публична битка за състоянието на повече от 20 самолета за дълги разстояния, за които авиокомпанията твърди, че могат да представляват риск за пътниците, а Airbus настоява, че са напълно безопасни. През декември авиокомпанията предяви иск срещу европейския производител в Лондон за обезщетение в размер на най-малко 1,4 млрд. евро, след като се появиха повреди по боята и повърхностните на 20 от нейните 53 самолета A350, а местният регулатор нареди машините да бъдат приземени.
Докато Qatar Airways виждаше в повредите по боята проблем, свързан с безопасността, Airbus и Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) бяха на друго мнение. Airbus предложи да поправи повредата за своя сметка, но Qatar Airways отказа. През май британски съд постанови, че Qatar Airways трябва да получи и заплати останалите поръчани самолети A350.
Сегашното решение вероятно ще задълбочи разрива между две от водещите компании на близките съюзници Франция и Катар. Ако не се сключи трудно постижимо споразумение, ще се стигне до рядък корпоративен съдебен процес в Лондон през юни следващата година.
Всичко това се случва в момент, когато авиоиндустрията се бори с неравномерното възстановяване от пандемията на COVID-19 и докато Qatar Airways се подготвя да обслужи по-голямата част от около 1,2 млн. посетители, очаквани за Световното първенство по футбол през ноември и декември.
Airbus твърди, че авиокомпанията използва спора, за да укрепи финансите си и да намали флота си от скъпи самолети за дълги разстояния, тъй като целевият ѝ пазар на дълги разстояния се възстановява слабо.
Qatar Airways, която през юни обяви първата си годишна печалба от 2017 г. насам, твърди, че се нуждае от повече капацитет за Световното първенство, което я принуждава да наема самолети и да извежда от експлоатация по-малко ефективни A380, за да запълни празнината, оставена от приземените A350.
Спорът се концентрира върху това дали проблемите на A350 - включително това, което изглежда като повреда на части от крилата, опашката и корпуса, произтичат от козметичен проблем или, както твърди авиокомпанията, от конструктивен дефект. Разследване на Ройтерс през ноември разкри, че няколко други авиокомпании са открили повреди по повърхността от 2016 г., втората година от експлоатацията на A350, което накара Airbus да ускори проучванията на алтернативна конструкция, която също така е и по-лека.
Досега обаче нито един от останалите около три дузини оператори на A350 не се е присъединил към Катар, изразявайки загриженост за безопасността в резултат на повърхностните дефекти, и продължават да работят със самолета.
В хода на спора Airbus вече отмени друга голяма поръчка от катарците през януари. Поръчката бе за 50 самолета A321neo за пътувания на средни разстояния, които в момента са много търсени на пазара. След решение на съда през април Airbus вече може да продава самолетите на други клиенти.
От своя страна Qatar Airways е подписала предварителен договор с американския конкурент Boeing за 25 самолета Boeing 737 Max и си е осигурила опции за още 25 самолета. Но 737 Max 10 все още чака одобрение от регулаторните органи. В лицето на 737 Max 10 Qatar Airways иска да си осигури алтернатива на Airbus A321neo.