Нарастват признаците, че кризата с глобалните вериги за доставка, която обърква прогнозите на централните банки за инфлацията, спира възстановяването на икономиките и свива корпоративните маржове, може би ще започне да се разрешава към края на тази година, пише Ройтерс.
Но каналите за търговия стават толкова задръстени, че някои от най-тежко пострадалите индустрии може да се върнат към обичайния си бизнес едва доста след началото на следващата година, дори ако се допусне, че ново обръщане на пандемията няма да създаде пореден хаос.
Международната търговия никога не се е сблъсквала с нещо като коронавируса.
В началото на 2020 г. компаниите реагираха на забавянето на икономиката, като отложиха планове за производство за следващата година, но бяха изненадани от нарастване на търсенето, породено от бързото разпространение на ваксините и фискалната подкрепа за разходите на домакинствата в богатия свят.
В същото време мерките за овладяване на вируса предизвикаха недостиг на работна ръка и затваряне на заводи в момент, когато разходите на домакинствата правеха преход от услуги към стоки.
Главният икономист на Европейската централна банка (ЕЦБ) Филип Лейн оприличи последиците като след Втората световна война, когато търсенето експлодира, а компаниите, трябваше бързо да пренасочат производството си от военни към цивилни стоки.
Възстановяването на износно ориентирани икономики като Германия е задушено от задръстването на доставките към местните заводи, а растящите разходи за превоз на товари по море се комбинират с повишаване на цените на горивата, тласкайки инфлацията в САЩ до най-високото ѝ ниво от четири десетилетия.
Смесени послания
Сега, когато по-лекият омикрон вариант кара властите да разхлабват ограниченията, има колебливи сигнали, че задръстването на веригите за доставка може да се смекчи.
Миналата седмица допитване на Института за управление на доставките (ISM) показа признаци за подобряване на трудовия пазар в САЩ и за представянето на доставчиците за трети пореден месец, а мениджъри по покупките в Европа също говорят за облекчаване на натиска.
Макар че това повишава надеждите на централните банки за по-значимо намаляване на инфлационния натиск към края на годината, те също така знаят, че посланията от реалната икономика остават смесени.
Според компанията за анализи на веригите за доставка Sea-Intelligence настоящото задръстване няма прецедент, но минал опит показва, че на пристанищата и на вътрешните мрежи ще са необходими между 8 и 9 месеца, за да се възстановят.
Разрешаването на проблема ще зависи от липсата на нови удари за подложените на силен натиск вериги за доставка. Тези уязвимости бяха показани в четвъртък, когато Toyota, General Motors, Ford и Stellantis заявиха, че производството им е пострадало в северноамериканските им заводи заради недостига на части в резултат на протестите на канадските водачи на камиони срещу ограниченията заради пандемията.
Представители на Япония, Германия и на Международния валутен фонд изразиха в същото време притеснения от задълбочаване на задръстванията, ако политиката за нулев COVID на Китай, при която се затварят цели градове, бъде приложена изцяло срещу ръстове на заразени с омикрон варианта на отделни места.
За потребителите ще мине известно време преди да видят значително намаляване на натиска върху веригите за доставки и те не трябва да очакват непременно връщане към нивата преди пандемията на цените или на наличностите.
Ръководители в автомобилни концерни и компании в промишленото производство твърдят, че очакват цените на редица суровини да нараснат през годината, но са убедени, че могат да повишат цените за продуктите си, за да покрият ръстовете изцяло или от части.
Американският производител на мотоциклети Harley-Davidson съобщи, че се справя със значително по-ограничените наличности чрез създаването на резервационна система за потребителите при поръчката на мотоциклети.
Йенс Бьорн Андерсен, главен изпълнителен директор на транспортната и логистична компания DSV, смята, че изкривяването е толкова голямо, че каквото и да се случи оттук нататък, секторът няма да изглежда като преди COVID-19.
„Никога не използвам думата нормализиране“, допълва той.