От покупките на хранителни стоки до отопляването на домовете – разходите за живот растат рязко в цял свят. Глобалната инфлация, която показва темпът на покачване на цените, е на най-високото си ниво от 2008 г. ВВС обобщава причините за това.
Растящите цени на енергията и на петрола
Цените на петрола намаляха в началото на пандемията, но оттогава търсенето отново тръгна рязко нагоре и достигна седемгодишен връх. В САЩ бензинът към момента струва средно 3,31 долара на галон спрямо 2,39 долара на галон преди една година. Сходна е ситуацията във Великобритания и ЕС.
Цената на газа също расте, водейки до огромни сметки за централно отопление в цял свят. Търсенето от Азия тласка цените нагоре наред със студената зима в Европа миналата година, която намали газовите резерви.
Недостиг на стоки
Цената на много ежедневни потребителски стоки нараства по време на пандемията. Потребителите, които бяха блокирани у дома по време на блокадата миналата година, харчеха пари за домакински уреди и подобрения на дома, защото не можеха да ходят на ресторанти или на ваканция.
Промишлени производители на места като Азия, много от които са изправени пред затваряния заради породените от COVID ограничения, оттогава не успяват да отговорят на търсенето. Това води до недостиг на материали като пластмаса, бетон и стомана и тласка цените нагоре. Дървесината струваше с 80% повече от обичайното през 2021 г. във Великобритания и достигна над два пъти по-високо ниво от обичайната си цена в САЩ.
Големи американски търговци на дребно като Nike и Costco повишават цените си заради по-високите разходи по веригите за доставка. Има недостиг и на микрочипове, които са жизненоважен компонент в коли, компютри и домакински уреди.
Цени на превозите по море
Глобалните компании за превоз на морски товари, които придвижват стоки по света, изнемогват заради растящото търсене след пандемията. Това означава, че търговците на дребно трябва да плащат много повече, за да стигнат тези стоки до магазините. В резултат на това цените се прехвърлят върху потребителите.
Изпращането на един 12-метров контейнер от Азия към Европа сега струва 17 хил. долара, десет пъти повече, отколкото година по-рано, когато цената беше 1500 долара. Това е съпроводено с ръст на цените на превозите по въздух, а проблемът се задълбочава и от недостига на водачи на ТИР-ове в Европа.
Блокирането на транспорта сякаш беше смекчено през декември, като САЩ започнаха да превъзмогват рекордното задръстване на пристанищата си. Но омикрон и появата на бъдещи варианти на COVID може да преобърнат положителните тенденции.
Растящи заплати
Много хора напуснаха трудовия пазар или промениха работата си по време на пандемията. В САЩ над четири милиона души напуснаха работа през април, сочат данни на министерството на труда. Това беше най-големият брой в историята.
В резултат на това компаниите имат проблеми с наемането на служители като шофьори, преработчици на храна и сервитьори в ресторантите. Допитване сред 50 големи търговци на дребно в САЩ показа, че 94% имат проблем със запълването на незаети позиции.
В резултат на това компаниите трябва да повишават заплатите или да предлагат бонуси за наемане на работа, за да привличат и задържат служители. McDonald's и Amazon предлагат бонуси при наемане на стойност между 200 и 1000 долара.
Тези допълнителни разходи за работодателите се прехвърлят върху потребителите. Глобалният бранд за дрехи Next съобщи, че планираните повишения на цените през 2022 г. отчасти се дължат на растящите разходи за заплати.
Климатични последици
Екстремното време в много части на света допринася за инфлацията. Глобалните доставки на петрол понесоха удар от ураганите „Айда“ и „Никълъс“, които преминаха през Мексиканския залив и нанесоха щети на американската петролна инфраструктура.
А проблемите със задоволяването на търсенето на микрочипове бяха задълбочени след свирепа зимна буря, която затвори големи заводи в Тексас миналата година. Цената на кафето също нарасна, след като Бразилия, която е най-големият производител в света, имаше лоша реколта заради най-тежката суша от почти един век насам.
Търговски бариери
По-скъпият внос също допринася да повишаването на цените. Новите правила за търговия след Brexit ограничиха вноса от ЕС към Великобритания с около една четвърт през 2021 г. Таксите за роуминг се завръщат за много британски туристи, които ще посетят Европа тази година.
Освен това американските вносни мита върху китайски стоки почти изцяло са прехвърлени върху американските потребители под формата на по-високи цени. Китайският телекомуникационен гигант Huawei съобщи миналата година, че наложените му санкции от САЩ през 2019 г. засягат американските доставчици и глобалните потребители.
Краят на пандемичната подкрепа
Правителства в цял свят започват да оттеглят подкрепата си за бизнеса за справяне с последиците от коронавируса. Държавните разходи и заемите нараснаха в цял свят по време на пандемията. Това доведе до повишаване на данъците, което допринася за нарастването на разходите за живот в момент, когато заплатите на повечето хора остават непроменени.
Много развити икономики имат политики, целящи да защитят служителите, като субсидиране на заплатите на пуснати в принудителен отпуск служители, социални политики за защита на най-нископлатените от тях.
Някои икономисти смятат, че тези политики също може да тласкат инфлацията нагоре на фона на изтичането на мерките за подкрепа.