fallback

Глобалните продажби на оръжие растат въпреки пандемията

За шеста поредна година има ръст, макар че е най-слаб от три години насам, отчита Sipri

16:58 | 06.12.21 г. 6
Автор - снимка
Създател

Икономическите последици от пандемията не са пробили джобовете на водещите световни оръжейни компании. Напротив: 100-те най-големи продавачи на оръжие в света са продали въоръжение и военни услуги на стойност 531 млрд. долара през 2020 г., което е леко увеличение от 1,3% в реално изражение (без отчитане на валутни колебания) на годишна база, обяви Стокхолмският международен институт за изследвания на проблемите на мира Sipri в доклад, публикуван в понеделник. Въпреки че това беше най-слабото увеличение от три години, то е шестото поредно увеличение.

Организацията изследва официалните данни за продажбите на стоте най-големи оръжейни компании в света.

„Въпреки че глобалният брутен вътрешен продукт спадна с почти 3,1% през 2020 г., оръжейната индустрия все пак успя да нарасне с 1,3 процента“, каза германо-австрийският изследовател от Sipri Александра Маркщайнер пред DPA. Вярно е, че ръстът на продажбите на оръжие не е толкова голям, колкото в предишни години, „но ние все още тълкуваме това като индикация, че глобалното производство на оръжия се оказва доста устойчиво на шока от пандемията и произтичащия от него икономически спад“.

Доклад на Sipri, публикуван през пролетта, вече показа, че страните по света влагат повече пари във военния си апарат от преди – и то въпреки пандемията от 2020 г. В големи части на света военните разходи са нараснали, казва оръжейният експерт Маркщайнер. Някои правителства дори ускориха плащанията си към оръжейната индустрия, за да смекчат последиците от кризата.

Водещата си позиция запазват САЩ - 41 от компаниите в първите 100 са американски. През 2020 година техните оръжейни продажби са възлезли общо на 285 милиарда долара, което е 1,9 процента повече от 2019 г. Това съответства на дял от 54 процента от всички продажби сред първите 100 компании. На второ място по продажби е Китай с дял от около 13 процента, следван от Великобритания със 7,1 процента.

На второ място в класацията е Китай с пет компании в първите 100 и продажби за 66,8 милиарда долара - 1,5 на сто повече от 2019 г. Това е дял от около 13%.

Обемът на продажбите на европейските военно-промишлени компании е възлизал миналата година на 109 милиарда долара. От тях 37, 5 млрд. долара се падат на седем британски компании, което е 6,2 процента повече от 2019 г. и представлява дял от около 7,1%,

Обемът на продажбите на шестте френски компании от топ 100 е спаднал със 7,7 на сто, а на руските - със 6,5 на сто.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:43 | 13.09.22 г.
fallback