Повече от 150 водещи компании и организации, включително големи петролни компании и пристанищни власти, призовават световната корабоплавателна индустрия да бъде напълно декарбонизирана до 2050 г. и искат правителствата да засилят действията си в сектора.
Около 90% от световната търговия преминава през морските транспортни връзки и глобалното корабоплаване представлява близо 3% от световните емисии на въглероден диоксид. Заради това секторът е поставен под все по-силен натиск да стане по-чист.
В последната инициатива компании и групи - от корабоплаването, чартърите, финансите, пристанищата и производството на горива, казват, че са необходими по-строги мерки, за да се гарантира, че секторът ще изпълни климатичните цели, определени от Парижкото споразумение, което се стреми да ограничи глобалното затопляне до по-малко от 2 градуса по Целзий.
„Нямаме много време“, казва Уго де Стооп, изпълнителен директор на водещата танкерна компания Euronav.
Инициативата „Призив за действие“, разработена от Световния икономически форум, Глобалния морски форум и други партньори, посочва, че декарбонизацията на корабоплаването може да се случи „само с необходимата спешност и мащаб“, ако правителствата и регулаторите установят подходящи политически рамки.
„Политиците имат историческа възможност да ускорят този процес чрез въвеждане на глобален данък върху въглеродните емисии за морски горива, за стимулиране на декарбонизацията и стимулиране на инвестициите в горива и плавателни съдове с нулеви емисии“, коментира Джереми Уиър, главен изпълнителен директор на търговската компания Trafigura, пред Ройтерс.
Говорител на ИМО посочва, че агенцията на ООН има "ясен план за работата в бъдеще", включително обсъждане на допълнителни мерки за намаляване на емисиите на парникови газове от кораби, които ще предоставят на държавите членки "възможност да преразгледат настоящата стратегия и да представят предложения за нови амбиции".
Сред другите, подписали инициативата, са контейнерните линии AP Moller - Maersk, MSC и Hapag Lloyd, петролните компании BP и Royal Dutch Shell, миннодобивните групи BHP и Rio Tinto, агрогрупите Cargill и Bunge и други, вкл. пристанищата в Ротердам и Антверпен, както и администрацията на Панамския канал.
Още новини можете да прочетете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria