fallback

Само културните различия ли създават напрежение при бизнес преговорите?

Трябва да се огледат всички възможности и да се взема решение, след като се съпоставят различните идеи, съветва Клер Айвинс, основател на Cikaar

11:56 | 15.07.21 г.

Културните различия влияят на бизнеса, въпреки че светът, в който живеем, е глобален. Работила съм десет години в междукултурния сектор и в международния бизнес и мога да кажа, че почти всяко международно партньорство има своите изпитания, казва в Bloomberg TV Bulgaria Interview Клер Айвинс, основател на консултантската компания специализирана в междукултурните отношения Cikaar, позиционирана в Тулуза.

„Смея да твърдя, че всеки път, когато има междунaрoдно партньорство, ще има и напрежение", заяви тя. „Тези недоразумения се случват заради различните перспективи за едно и също нещо, а тези перспективи са продукт на културата“, допълва тя.

Експертът поясни, че културата е начинът, по който виждаме и осмисляме света.

„Това може да бъде повлияно от много неща, като религията. Но общо взето културата е плод на нашата среда. Няколко примера за различията, който причиняват най-голямо неразбирателство, са начинът за вземане на решения, стилът на мениджмънт, подходът при управление на кризите. Но двете най-големи различия са в комуникацията и доверието – тест как общуваме с хората и как изграждаме доверие с тях“, обясни Клер Айвинс.

Според нея някой култури взимат решенията бързо и за тях желаният резултат може да се промени във времето – „решават да вървят в една посока, но някъде по пътя сменят направлението“.

„Други култури предпочитат да отделят време за дебатиране, за да отгледат всяка една идея и преценят всеки риск до момента в който не почувстват, че имат достатъчно парчета от пъзела, за да направят правилното решение. При една култура, която цени дебатирането – което е по-скоро френския подход, оглежда всички възможности и взима решение след като съпостави различните идеи – това отнема доста време. И когато такава култура например работи с американци, които взимат решения на момента и действат според тях, това може да изнерви и двете страни“, сподели своя опит Клер Айвинс.

Тя коментира, че не винаги с различията могат да обяснят всички причини за недоразуменията.

„Ако в една колаборация участват хората от различни страни или нации, в неразбирателството винаги ще има културен елемент. Понякога има проблеми в организацията, чисто личностни различия и такива в корпоративната култура на компаниите“, обясни експертът.

Клер Айвинс съветва решението на конфликта в такава ситуация да се търси в деперсонализацията - да се припишат тези различия на културите, защото това в голяма степен ще свали личния елемент в отношенията.

Тя отбеляза, че пандемията от Covid-19 усложни много повече такива конфликти заради дистанционната работа.

„В миналото клиентите ни казваха, че ако има наистина голям проблем, винаги могат да се качат на един самолет и да изгладят нещата. А сега всичко това е невъзможно, което се отразява най-вече на култури, в които изграждането на взаимоотношения е важна част от успешното партньорство“, посочва тя.

Клер Айвинс даде Франция за пример за такава култура в Европа, която за разлика от Германия или скандинавските страни е по-скоро ориентирана към изпълнение на задачи за създаване на доверие.

Как се сплотяват екипи по време на COVID пандемията?

Вижте още във видеото примери от практиката, повече за начините за справяне с междукултурни конфликти, които експертите използват в организациите, както и препоръки как да предотвратим възникването им.

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:48 | 13.09.22 г.
fallback