Саудитска Арабия се прицелва в международните пътнически полети с нова национална авиокомпания, която ще се конкурира с Emirates и Qatar Airways и ще засили конкуренцията в региона, предава Ройтерс.
Престолонаследникът принц Мохамед бин Салман, който се стреми към диверсифициране на икономиката, за да намали зависимостта на Саудитска Арабия от петрола и да създаде работни места, обяви във вторник транспортна и логистична инициатива, целяща да превърне кралството в петия по големина въздушен транзитен хъб в света.
Двама запознати с въпроса източници твърдят, че новата авиокомпания ще увеличи международните маршрути и ще се присъедини към съществуващите авиопревозвачи в Персийския залив, като превозва хора от една страна в друга чрез връзки в кралството.
Министерството на транспорта, което не е публикувало подробности по плановете, не е отговорило на молбата за коментар на Ройтерс.
Стратегията бележи промяна за Саудитска Арабия, чиито останали авиокомпании като държавната Saudia и нискотарифният ѝ филиал flyadeal, оперират предимно местни полети, както и такива от една точка до друга от и до богатата на петрол страна с 35 милиона души население.
Саудитската експанзия може да изостри битката за пътници в момент, когато пътуванията понасят удар заради коронавирусната пандемия. Очаква се полетите на дълги разстояния, като оперираните от Emirates и Qatar Airways, да се възстановяват най-дълго време.
„Конкуренцията в авиационната индустрия винаги е била ожесточена, а регионалното съревнование се нажежава. Задават се сътресения в отношенията в региона“, коментира Робърт Могилницки, изследовател в Arab Gulf States Institute.
Дубай, който е най-големият хъб за международни пътувания по въздух в света, обяви петгодишен план за разширяване на въздушните и корабните маршрути с 50% и удвояване на капацитета на туризма през идните две десетилетия.
Но всяка авиокомпания изисква значителен начален капитал и експерти предупреждават, че ако амбицията на Саудитска Арабия е да се конкурира в транзитните полети, може да ѝ се наложи да се примири с години на загуби.
Emirates обяви рекордна годишна загуба от 5,5 млрд. долара миналия месец, а пандемията принуди Дубай да предостави държавна помощ от 3,1 млрд. долара.
Etihad Airways ограничи амбициите си, след като вложи милиарди долара за в крайна сметка неуспешния опит да построи голям хъб в столицата на ОАЕ Абу Даби.
Рияд вече започна да се конкурира с ОАЕ, който е бизнес, търговски и туристически център в региона. Саудитското правителство съобщи, че от 2024 г. ще спре да предоставя договори на компании, които не установяват регионални централи в кралството.
Принц Мохамед опитва да привлече чуждестранен капитал за създаването на нови индустрии, включително туризъм, с амбицията да увеличи общия брой на посетителите до сто милиона до 2030 г. спрямо 40 млн. през 2019 г.
Запознати източници съобщиха, че новата саудитска авиокомпания може да бъде базирана в столицата Рияд, а държавният фонд PIF помага за създаването ѝ.