Първичните публични предлагания (IPO) по света достигат рекордни темпове, като броят на сделките и стойността им са на най-високи нива за това време от годината от поне две десетилетия.
От началото на годината в световен мащаб са осъществени 875 първични публични предлагания, всяко от които е набрало поне 1 млн. долара, показват данни на Dealogic, които се събират от 26 години.
Предишният рекорд, поставен през последните месеци на дотком балона през 2000 г., е за 572 IPО-та, събрали минимум 1 млн. долара всяко в началото на годината, пише FT.
Потокът от листвания увеличава приходите от първични публични предлагания до рекордните 230 млрд. долара от началото на годината. Предишният рекорд е 80 млрд. долара през 2000 г.
Бумът до голяма степен произтича от борсовите дебюти на компаниите за придобиване със специална цел, или Spacs, които представляват почти половината от набраните средства от началото на годината. Те нямат основен бизнес и вместо това набират капитал, за да продължат сливането с частен бизнес.
В световен мащаб приходите от първични публични предлагания през 2021 г. вече са надминали общите за цялата година за 21 от последните 26 години, показват още данните.
„Данните са обнадеждаващи, защото доказват, че хората пак са уверени, че публичните пазари са добър начин да излязат от бизнеса си“, казва Карлтън Нелсън, съпредседател в Investec. „Това показва, че не е нужно да се възползват от частния капитал, въпреки че той е по-леснодостъпен и по-ефективен, отколкото е бил от дълго време“, допълва той.
Листванията са насочени най-вече към САЩ, където компаниите за придобиване със специална цел процъфтяваха, преди да се натъкнат на проблеми през последните седмици. Приблизително две трети от набраните през тази година 230 млрд. долара капитал са преминали през САЩ.
Китай и Хонконг са на второ и трето място като предпочитан избор за нови листвания със съответно 8% и 5% от приходите от IPO-та.
Сред големите дебюти тази година са този на Coupang, подкрепена от SoftBank, която събра 4,6 млрд. долара, и съперникът на TikTok за споделяне на видео Kuaishou, който набра 6,2 млрд. долара. Приложението за доставка на храна Deliveroo също попадна в заглавията със своето IPO в Лондон, което набра 2 млрд. долара.