Потребителите по света са похарчили 900 млрд. долара повече за онлайн покупки през 2020 г. в сравнение с тенденцията отпреди две години, сочи доклад на Mastercard Economic Institute, цитиран от CNBC.
Купувачите се насочват обратно към ресторантите и се връщат в магазините, за да пазаруват дрехи и обувки лично. И въпреки това ще продължат да пълнят хладилниците си и да търсят оферти онлайн – навик, развит по време на пандемията, допълва докладът.
Онлайн продажбите на почти всеки онлайн търговец са скочили, след като потребителите останаха затворени у дома. Електронната търговия е отговорна за един на всеки пет долара, похарчени за търговия на дребно в глобален мащаб. Това представлява увеличение спрямо един на всеки седем долара през 2019 г., допълва докладът.
В интервю за CNBC главният икономист на Mastercard Бриклин Дуайър посочва, че около 20 до 30 процента от този ръст от 900 млрд. долара ще се запази както през 2021 г., така и през следващите няколко години.
И все пак дългосрочният растеж на онлайн търговията ще е неравномерен и ще зависи от това какво продават конкретните търговци, как са адаптирали бизнес модела си и как потребителите предпочитат да пазаруват.
За някои стоки, като дрехите, купувачите могат да предпочетат да се върнат обратно във физическите магазини, където могат да пробват дрехите преди да ги купят. В определени категории като електрониката, онлайн покупките вече обхващат голям дял от общите продажби, така че има малка възможност за растеж.
Магазините за хранителни стоки и дискаунтърите ще имат най-драматично и трайно насочване към онлайн търговията, допълва докладът. Търговците на хранителни продукти вероятно ще запазят около 70 до 80% от скока на дигиталните продажби, който постигнаха в пика на пандемията, а дискаунтърите – около 40 до 50% от тях.
И за двата сектора онлайн продажбите представляваха едва едноцифрен дял от общите продажби преди пандемията, а това даде възможност за по-значителни ръстове.
Магазините за дрехи, ресторантите, магазините за спортни стоки и тези за играчки записаха най-голям първоначален скок по време на пандемията, но запазиха едва 10 до 20 на сто от пиковите си продажби според доклада.
Универсалните магазини и тези за електроника имаха най-силно присъствие в онлайн търговията преди появата на Covid-19, а тя носеше съответно 55% до 60% и 40% до 50% от общите им продажби според Mastercard. За тези два сектора очакваната постоянна промяна ще е около 20 до 30 на сто от пиковите им скокове.
Дуайър твърди, че обектите за хранителни стоки се сблъскват с уникални препятствия, въпреки че повече потребители пазаруват онлайн продукти, месо и други стоки. Само 10% от общите разходите за хранителни стоки се харчат онлайн, допълва той.