Руската ваксина "Спутник V" знае как да привлече публиката в социалните мрежи, пише в анализ европейското издание Politico. В Instagram подканя хората да изпращат свои снимки и да спечелят пътуване до Русия. В YouTube редовно качва нови данни с колко страни Русия е подписала договори за доставка. В Twitter разработчиците критикуват западни политици, които се изказват срещу ваксината.
Силното онлайн присъствие не е обичайно поведение на фармацевтични компании. Анализатори от базираната в Брюксел агенция Rud Pedersen споделят пред Politico, че активността в социалните медии не е само необичайна, но и "диво популистка".
Освен разкази за ваксинирани "Спутник V" рекламира в Twitter и състава на ваксината, което не е позволено от правилата на ЕС. За наблюдателите това не прилича на икономическа, а на политическа активност.
Едно от най-обсъжданите събития в социалните мрежи от страна на "Спутник V" се оказа телефонен разговор между руския президент Владимир Путин, неговия френски колега Еманюел Макрон и германския канцлер Ангела Меркел на 30 март. За производителите на ваксината това е определено като голям успех, гарнирано с емотикони със знака на победата V, намеквайки, че именно това е и част от името на ваксината.
И всичко това е само с една цел - да промотира руските усилия за борба с коронавируса и да критикува действията на Запада в това отношение, казват от Politico.
От месеци "Спутник V" се промотира на базата на дезинформационна кампания, категорично е изданието. В подкрепяните от Кремъл медии често се публикуват фалшиви новини, които показват недостатъците на "западните" ваксини и хвалят руската ваксина, предоставяна на развиващия се свят.
Първата работа на руснаците е да покажат разделението, коментират от Атлантическия съвет пред изданието.
Според руснаците обаче нещата не са точно така. Кирил Дмитриев, ръководител на Руския фонд за директни инвестиции, който разпространява "Спутник V", казва, че именно руската ваксина е обект на множество информационни атаки. По думите му както "западните" конкуренти, и разработката на Института "Гамалея" има висока ефективност при борбата с коронавируса на базата на клиничните проучвания.
На фона на търсенето на ваксини в глобален мащаб "Спутник V" има подкрепата на проправителствените медии, които са с голяма аудитория по света, но и разширява много успешно своето присъствие в социалните мрежи.
Например профилът на производителя на ваксината в Twitter беше създаден през август 2020 година с 38 хил. последователи, но днес броят им е над 240 хил. Наблюдава се ръст на последователите, особено на посолствата на държавите, в които ваксината се поставя, в Русия, посочват от "Германския фонд Маршал", мозъчен тръст, базиран във Вашингтон. По този начин се постига "положителна дипломатическа пропаганда".
Подобен ръст на последователи на дипломатически мисии не е нормален, сочат наблюденията на Politico.
Обикновено на подобни държавни структури отнема години, за да наберат последователи. Но за посолствата на Мексико и Унгария в Москва е отнело само няколко месеци, за да получат десетки хиляди последователи.
Колкото до самия профил на "Спутник V" в Twitter, от самото начало той разчита на противопоставянето със своите конкуренти. През януари например в профила на ваксината се появи искане за временно прекратяване на ваксинирането с Pfizer/BioNTech заради увеличена смъртност.
Самият производител обаче се оплаква от антируска пропаганда срещу ваксината. "Лобито на Big Pharma и противници на Русия започнаха пропагандна война срещу "Спутник V" още преди да бъде регистриран", пише в съобщение в профила на руската ваксина в Twitter.
В момента само две държави от ЕС са закупили ваксината на руския институт "Гамалея" - Унгария и Словакия, а останалите очакват заключението на Европейската агенция за лекарствата (EMA) относно безопасността и ефективността на препарата. Проверката започна през март, а през този месец експерти на ЕМА ще посетят и производствените мощности в Русия.