Точно когато авиокомпаниите започват да излизат от най-дълбоката за бранша криза, те се сблъскват с ново главоболие: бързото покачване на цените на горивата.
Ескалиращите разходи за гориво ще поставят превозвачите пред дилема, докато се опитват да възстановят броя на полетите до нивата отпреди пандемията, подкрепени от правителствените стимули и разпоредби, съобщава Bloomberg, цитирайки изследване на консултантската компания OAG.
„Това е повече от безпокоително“, като се има предвид, че разходите за гориво са един от най-големите и непредсказуеми от общите разходи на авиокомпаниите, изтъкват от OAG.
Капацитетът на полетите по отношение на допустимия брой пасажери в глобален мащаб остава под нивата отпреди коронавируса, като вътрешният американски пазар е едно от малките светли места в случая. Превозвачите ще трябва да преразгледат своите планове за капацит, тъй като повишаването на цените на горивата изисква самолетите да летят с повече пътници на борда, за да се компенсират по-високите разходи, изтъква Брендън Соби от Sobie Aviation.
Възстановяването на търсенето на самолетно гориво и керосин до нивата отпреди пандемията се очаква да продължи до 2024 г., според изчисления на Международната агенция по енергетика (МАЕ).
Цените на петрола, които са в основната на ценообразуването на самолетно гориво, нараснаха от под 20 долара за барел в разгара на пандемията миналата година до близо 70 долара за барел, тъй като перспективите за търсенето се подобряват с процеса на ваксинации, който стартира навсякъде по света, както и заради решението на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) и техните съюзници да продължат с процеса по затягане на доставките през пролетта.
От началото на годината петролът е поскъпнал с 34 на сто.