Когато пандемията затвори офисите по целия свят, служителите получиха възможността да се възползват от дистанционната работа. Дебатът за това дали те се представят толкова добре, работейки от вкъщи, колкото от офиса, се разрасна, след като технологиите направиха подобна промяна възможна, пише Bloomberg TV Bulgaria. Мерките срещу коронавируса, останали в сила в рамките на няколко месеца, се превърнаха в непланиран експеримент, който изглежда ще направи дистанционната работа по-голяма част от живота на повечето офис служители и част от ежедневието за мнозина, пише Bloomberg в свой анализ.
1. Как се приспособиха служителите?
Делът на американците, работещи от домовете си, се удвои в рамките на няколко седмици до 62% през април, сочи изследване на Gallup. На фона на затворените училища родителите изпитваха трудности при комбинирането на работата си с отдалеченото обучение на децата.
Работещите се насочиха към видеоконферентни разговори и инструменти за сътрудничество като Slack. Промените бързо разочароваха някои заради превръщането на по-дългите работни дни в норма (според доклад в САЩ работните часове за служителите са се удължили с още три на ден). Гъвкавостта обаче се хареса на мнозина.
2. Ще се запази ли възможността за работа от вкъщи?
Така изглежда, поне за някои професии. Добре познати компании, включително Twitter, Facebook и швейцарска банка UBS, заявиха, че преминаването към дистанционна работа може да стане постоянно за една трета или повече от техните служители.
Проучванията показват, че по-голямата част от хората не искат да се върнат към старата си рутина, дори когато това бъде безопасно. Само една трета от служителите в офиси в Германия, Франция и Холандия искат да се върнат в офиса на пълен работен ден, показва проучване сред 6000 души, публикувано през май.
3. Колко устойчиво е това?
Около 40-процентен дял от работните места в САЩ позволяват въвеждането изцяло на дистанционния модел, сочи анализ от април, публикуван от Национално бюро за икономически изследвания. Това включва и работата на учителите, която не беше възможно да се изпълнява дистанционно преди пандемията, се посочва още в доклада.
Първоначално Verizon Communications предвиждаше около 45 хиляди от 120 хиляди служители на компанията в САЩ да могат да работят от домовете си. Към април реалният им брой е 115 хиляди. Това обаче не е опция за много сектори, включително строителния и селскостопанския, както и за някои нископлатени професии. Различията се откроиха и на международно ниво: според доклад на Национално бюро за икономически изследвания 40-процентен дял от служителите във Великобритания и Швеция могат да работят от домовете си в сравнение с по-малко от 25-процентен дял в Мексико и Турция.
Продължението на материала четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.